ماتریس آنسوف یا شبکه محصول – بازار یکی از ابزار های پر کاربرد در بحث استراتژی بازاریابی میباشد. ایگور آنسف (igor ansoff) به عنوان پدر مدیریت استراتژیک برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ آنرا در مجله هاروارد بیزنس ریویو انتشار داد. این ماتریس راه حل های ساده و سریع را به منظور رویکرد استراتژیک به رشد ارائه داد. ماتریس آنسف دارای دو بعد محصول و بازار می باشد که از تقارن آن ها چهار گزینه استراتژیک برای مدیران ایجاد می شود.

  • محصول فعلی / بازار فعلی: رسوخ در بازار (markert pentration)
  • محصول فعلی / بازار جدید: توسعه بازار (market development)
  • محصول جدید / بازار فعلی : توسعه و تنوع محصول (product development)
  • محصول جدید / بازار جدید : توسعه ناهمگون (conglomerate diversification)

ماتریس آنسوف و رسوخ در بازار

در این موقعیت یک کسب و کار دو راه پیش رو دارد. راه اول مدیران تصمیم می گیرند که کار خاصی انجام ندهند به این معنی که استراتژی بازاریابی فعلی خود را در پیش بگیرند و راه دوم با شروع فعالیت های گسترده بازاریابی، با تکیه بر مزیت رقابتی محصول خود، جایگاه فعلی شان را در بازار مستحکم کنند. در زمان رکورد بازار، کسب و کارها با رقابت شدیدتری جهت دستیابی به بخشی از بازار مواجه هستند که در این زمان با قبول هزینه هایی همچون کاهش قیمت محصول یا مشوق های بیشتری برای کانال توزیع و یا اقدامات دیگری از این قبیل به بخشی از بازار دسترسی خواهند داشت.

ماتریس آنسوف و توسعه بازار

این حالت زمانی پیش می آید که یک سازمان می بایست، برای محصول موجود خود بازارهای جدیدی را ایجاد کند. به این عمل استراتژی توسعه بازار گفته می شود. استراتژی توسعه ی بازار شامل ایجاد کاربردهای جدید برای محصول و همچنین بخش بندی دوباره بازار است.
توسعه ی بازار اغلب از طریق شناسایی گروه های مصرف کننده ی بالقوه در بازار فعلی و یا یافتن شبکه های جدید توزیع در مکان های مختلف جغرافیایی جدید است. توجه داشته باشید که استراتژی توسعه ی بازار از استراتژی توسعه ی محصول، ریسک کمتری دارد. یکی از مثال های بارز در جهت استراتژی توسعه بازار، شرکت مک دونالدز است که با اعطای امتیاز مک دونالدز در سراسر دنیا اقدام به بازگشایی شعبه های جدید خود کرد.

ماتریس آنسوف و توسعه و تنوع محصول

در این موقعیت کسب و کار باید جهت معرفی محصول جدید خود به بازار، سرمایه گذاری کند. در این موقعیت معمولاً کسب و کارها با بررسی چرخه عمر محصول خود، بررسی می کنند که در چه زمان محصولات شان به مرحله بلوغ خود می رسند و سپس اقدام به تولید محصولی جدید برای توسعه ی چرخه ی عمر محصول می کنند. بعنوان مثال شرکت Unilever قرص های جدید ماشین ظرفشویی خود را با سه قابلیت پودر براق کننده، پودر ظرفشویی و ماده ی پاک کننده ظروف به بازار عرضه کرد در حالیکه تا قبل از این، این سه خاصیت در سه محصول جداگانه توسط مشتری خریداری می شد.

ماتریس آنسوف و توسعه ناهمگون

در این موقعیت سازمان ها بدنبال استراتژی متنوع سازی هستند. متنوع سازی می تواند بصورت افقی، عمودی و یا ترکیبی باشد.
متنوع سازی افقی به آن دسته از فعالیت ها اشاره می کند که مکمل فعالیت های موجود در بازار است. به عنوان مثال وقتی شرکت نستله اکثریت سهام شرکت مکینتاش رون تری (Rowntree Mackintosh) را خرید یک نمونه از متنوع سازی افقی است.
متنوع سازی عمودی به توسعه ی فعالیت هایی اشاره دارد که مراحل زنجیره ی تامین سازمان را در بر می گیرد. به عنوان مثال یک سازمان وقتی روش های توزیع خود را توسعه می دهد و یا متنوع می کند و یا اینکه تامین مواد اولیه برای تولید را از منابع مختلف انجام می دهد در واقع متنوع سازی عمودی کرده است.
و در نهایت اگر سازمان، بدنبال تجارت جدیدی باشد که به محصولات فعلی آن و همچنین بازارهای فعلی که در اختیار دارد مربوط نباشد در واقع متنوع سازی ترکیبی کرده است.

 

اگر می خواهید استراتژی کسب و کار شما با موفقیت چشمگیری مواجه شود همواره توجه داشته باشید:

توجه به مشتریان قبلی

همواره در پی تولید محصولاتی برای مشتریان محصولات قبلی خود باشید. به مشتریان قبلی خود توجه ویژه ای داشته باشید و آنان را در اولویت قرار دهید.

فروش محصولات پرفروش

اگر می بینید که محصولی از شما نسبت به محصولی دیگر در بازار به خوبی به فروش می رود، روی همان محصول تمرکز کرده و سعی کنید با رشد حداکثری بازار آن محصول محصولات دیگر خود را کنار آن به فروش برسانید.

 

ماتریس انسف

شناسایی نقاط قوت

نقاط قوت خود را به خوبی شناسایی کنید و دائما در پی تقویت این نقاط باشید. آنگاه که نقاط قوت شما در زمینه ای آنقدر قوی باشید که بهترین در آن باشید نقاط ضعف شما کمتر به چشم خواهد آمد و شما با استفاده از آن نقاط قوت می توانید ثروت زیادی برای خود رقم بزنید.

شناسایی خلا رقیبان

باید ببینیم که رقیبان در کجای ارائه محصولات خود دارای خلا می باشند، ما باید این نقاط را با دقت شناسایی کرده و از این طریق کسب درآمد داشته باشیم. به گفته دکتر روستا مرتب گوش کنید که مردم از چه چیزی افسوس می خورند، آن را یادداشت کرده و در پی برطرف کردن آن باشید.

حفظ مشتریان

باید بر روی مشتریان خود سرمایه گذاری کرده و آنان را حفظ کنید. اینکار با روش های گوناگونی چون ایجاد باشگاه مشتریان، تخفیف ها و …. می تواند انجام شود. توجه داشته باشید مشتریان شما مبلغان اصلی شناسایی برند شما به دیگران هستند.

نتیجه گیری از ماتریس آنسوف

چیزی که در ماتریس انسف بررسی کردیم انتخاب استراتژی از دو پارامتر بازار و محصول بود. اما شاید تعمیم تنها این دو پارامتر در بازار کنونی کارساز نباشد. ما باید در انتخاب نوع استراتژی خود نهایت دقت را داشته باشیم تا بتوانیم در دو مبحث مدیریت زمان و مدیریت بازاریابی خود بیشترین نفع را کسب کنیم.

فرآیند بهبود پارسیان آماده ارایه خدمات مشاوره به شرکت ها و سازمان ها راستای  افزایش و بهبود فروش و بازاریابی و مدیریت بهره وری و مدیریت استانداردهای لازم مدیریتی و برندسازی مورد نیاز هر شرکت و سازمان می باشد. لذا در این خصوص حتما با ما مشورت و تماس حاصل نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.