مهندسی صنایع شاخه‌ای از مهندسی است، که با طراحی، بهبود و پیاده‌سازی سیستم‌های یکپارچه‌ای از نیروی انسانی، مواد، اطلاعات، تجهیزات و انرژی مرتبط است. این رشته بر پایه دانش تخصصی و تبحر در علوم ریاضی، فیزیک، روابط اجتماعی و نیز قوانین و روش‌های تجزیه و تحلیل مهندسی و طراحی بنا نهاده شده است، تا به کمک این علوم و قوانین، به تعیین، پیش‌بینی و ارزیابی نتایج حاصل از سیستم‌های یکپارچه بپردازد. از این رو تصمیم گرفتیم که فهرستی از ۱۰ نرم افزار پرکاربرد این رشته را برای شما در این مقاله به اشتراک بگذاریم . البته در نظر داشته باشید معرفی سرویس های مذکور به معنی تایید یا عدم تایید خدمات آنان نیست و سرویس های فوق بر اساس نتایج جست و جو استخراج شده و در این مقاله درج شده اند.

۱)نرم افزار Microsoft Excel

این نرم‌افزار، توسط شرکت مایکروسافت نوشته، توسعه و پخش می‌شود. این برنامه برای محاسبات ریاضی (با قابلیت انجام محاسبات دشوار ریاضی) و ترسیم نمودار به وسیلهٔ ابزارهای گرافیکی به کار می‌رود. مایکروسافت اکسل دارای خصوصیات اصلی تمام نرم‌افزارهای صفحه‌گسترده است. با استفاده از جدولی متشکل از ردیف‌ها و ستون‌ها می‌توان، داده‌ها و اطلاعات را سازماندهی و همچنین با استفاده از همین داده‌ها، به انجام محاسبات پرداخت.می‌توان با استفاده از رسم توابع و نمودارها، به تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات پرداخت.

 

۲)نرم افزار spss

«اس پی اس اس» از جملهٔ نرم‌افزارهایی است که برای تحلیل‌های آماری در علوم اجتماعی، به صورت بسیار گسترده‌ای استفاده می‌شود. این نرم‌افزار توسط پژوهشگران بازار و داد و ستد، پژوهشگران سلامتی، شرکت‌های نقشه‌برداری، دولتی، پژوهشگران آموزشی، سازمان‌های بازاریابی و غیره به کار می‌رود. افزون بر تحلیل‌های آماری، مدیریت داده‌ها و مستندسازی داده‌ها نیز از ویژگی‌های نرم‌افزار هستند. در تحلیل داده‌ها با استفاده از اس‌پی‌اس‌اس، سه مرحلهٔ اساسی وجود دارد. نخست کاربرباید داده‌های خام را وارد کندو آن‌ها را در یک پرونده ذخیره نماید. دوم باید تحلیل مورد نیاز را برگزیند و آن را مشخص کند. سوم برونداد را وارسی کند. این مراحل در تصویر، توضیح داده‌شده‌اند.

 

۳)نرم افزار Comfar Expert

کامفار نام نرم‌افزاری است که برای مطالعات اقتصاد مهندسی مانند امکان سنجی و طرح‌های توجیه فنی و اقتصادی، شبیه‌سازی و تحلیل فرآیندهای مالی بکار می‌رود. این نرم‌افزار توسط سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد (یونیدو)تدوین شده است. این نرم‌افزار قابلیت تطبیق با زبان فارسی را نیز دارد.

 

۴)نرم افزار GAMS

در مسائل برنامه‌ريزي خطي ، غيرخطي ، عدد صحيح ، مختلط و … بكار مي‌رود . انواع محدوديت‌ها را دربر مي‌گيرد ، تابع هدف در آن متغير تعريف مي‌شود ، پرقدرت‌ترين نرم‌افزار تحقيق در عمليات مي‌باشد .

 

۵)نرم افزار AutoCAD

اتوکدنرم‌افزاری است که برای ترسیم نقشه‌های مهندسی و صنعتی به کار می‌رود. این نرم‌افزار از محصولات شرکت آمریکایی اتودسک است. کاربران اتوکد امکان استفاده از محیط‌های دو و سه بعدی را دارند.رقیب اصلی نرم‌افزار اتوکد در بازار میکرواستیشن می‌باشد.

 

۵)نرم افزارlindo

این نرم افزار برای حل مسائل تحقیق در عملیات استفاده می گردد و مسائل کنترل خطی را با سرعت زیاد حل و نتایج را به همراه تحلیل حساسیت ارائه می کند . مهندسین صنایع لازمست با کاربری این نرم افزار آشنا باشند و در مسائل بهینه سازی از آن استفاده نماید .

 

۶)نرم افزار Primavera

سیستم‌های پریماورا نام تجاری محصولاتی است که به اتفاق هم مجموعه‌ای گسترده جهت مدیریت پرتفولیوی پروژه را تشکیل می‌دهند. نرم‌افزار پریماورا برای نخستین بار در سال ۱۹۸۳ میلادی (۱۳۶۲ خورشیدی) توسط شرکت سیستمهای پریماورا ارایه گردید که پس از خرید امتیاز این شرکت توسط اوراکل، تحت کنترل این شرکت عرضه می‌گردد.پرکاربردترین نرم‌افزار این مجموعه در ایران نرم‌افزار زمان‌بندی (کنترل پروژه) آن است (Primavera ).این نرم‌افزار و مایکروسافت پراجکت دو نرم‌افزار رایج در برنامه‌ریزی پروژه‌های ایرانی هستند. معمولاً انتخاب یکی از این دو نرم‌افزار بر اساس ترجیح‌های دست‌اندرکاران پروژه‌ها انجام می‌شود.

 

۷) نرم‌افزار Expert Choice

نرم‌افزار Expert Choice ابزاری قدرتمند برای تصمیم‌گیری چند معیاره بر اساس روش AHP می‌باشد. این نرم‌افزار دارای توانایی‌های زیادی بوده و علاوه بر امکان طراحی نمودار سلسله مراتبی تصمیم‌گیری و طراحی سوالات، تعیین ترجیحات و اولویت‌ها و محاسبه وزن نهایی، قابلیت تحلیل حساسیت تصمیم‌گیری نسبت به تغییرات در پارامترهای مساله را نیز دارا می‌باشد. این نرم‌افزار همچنین در بسیاری از موارد از نمودارها و گراف‌ها برای ارائه نتایج و عملکردها استفاده می‌کند.

 

۸) نرم افزارALDEP

اطلاعات ورودي : طول و عرض زمين مورد نظر ، تعداد دپارتمانها ، نمودار رابطه فعاليتها ، ساخت بخشها ، كمترين درجه ارتباط ، عرض نوار چيدمان و حداقل امتياز براي چاپ يك طرح را دربر مي‌گيرد . قابليتهاي آن الگوريتم ايجاد كننده ، مكانيزم كار تصادفي ، وارد كردن تعداد طرح‌هايي كه در هر مرحله بايد استقرار يابد و طرح استقراري در هر مرحله  مي‌باشد .

 

۹)نرم افزار Microsoft Project

نرم‌افزار ام‌اس پروجکت برای مدیرت پروژه‌ها بر پایه علم مدیریت پروژه کاربرد دارد و جزو زیر مجموعه نرم‌افزار آفیس است. نرم‌افزار MS Project تصویر بزرگی از پروژه را در اختیارکاربر قرار می‌دهد که می‌تواند تمامی جزئیاتی که برای رسیدن به هدف باید تکمیل شوند را در آن پر کرده و آنها را سازماندهی نماید. بدون تردید ایده‌های خوب را کاربران باید فراهم نمایند اما Microsoft Project به کاربر کمک می‌کند تا با روشی سازماندهی شده، ایده‌ها و افکارشان را ثبت و آنها را به طرحی قابل اجرا تبدیل کنند.

 

۱۰)نرم افزار Microsoft Access

مایکروسافت اکسس یکی از اجزای مایکروسافت آفیس است که برای ایجاد پایگاه داده‌های رابطه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.این نرم‌افزار پایگاه داده جت را با یک واسط کاربری گرافیکی و ابزاری جهت تولید نرم‌افزار ترکیب نمود.

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.