برای درک بهتر ضرورت و اهمیت بازاریابی و فروش بایستی تعریفی از بازاریابی و فروش ارایه شود. بازاریابی و فروش یعنی متقاعد کردن یک یا چند نفر جهت انجام یک کار و فعالیت که این فعالیت می تواند ترغیب مبادله یک خدمت یا کالا و هزاران مثال دیگر باشد.

مقدمه درباره بازاریابی و فروش

فروش یعنی متقاعد کردن یک یا چند نفر جهت انجام یک کار و فعالیت که این فعالیت می تواند ترغیب یک کودک جهت انجام تکالیف شب، ازدواج یک نفر با شما، یا مبادله یک خدمت یا کالا و هزاران مثال دیگر در بازاریابی و فروش باشد. به طور کلی همه انسان ها به خصوص در قرنی که در حال حاضر در آن زندگی می کنیم روزانه بارها و بارها درگیر فروش هستند بی آنکه به آن فکر کرده باشند. با توجه به این تعریف بیایید فعالیت های روزانه خود را مرور کنیم. . . . چند جلسه فروش در یک روز داریم؟ چقدر در فروش خود موفق هستیم؟ چقدر می توانیم حس موافقت دیگران را بر بیانگیزیم؟ با ما همراه باشید.

در موارد بسیار زیادی ما عصبی می شویم در بازاریابی و فروش، قهر می کنیم، از ادامه فعالیت یا مذاکره منصرف می شویم و مواردی از این دست. ما در دوره ای زندگی می کنیم که بیشترین آمار طلاق، درگیری های خیابانی و شلوغی های بی حد دادگاه های خانواده را در تاریخ رقم زده ایم، علت آن چیست؟ متاسفانه به تناسبی که انسان در طی قرون در زمینه های مختلف رشد و پیشرفت کرده است در موضوع ارتباط موثر، فروش و تکنیک هایش کودک مانده بازاریابی و فروش است.

ابتدا اطلاعاتی درباره فنون بازاریابی و فروش از سوابق مشتری خود به دست می آورد

در حوزه ضرورت و اهمیت بازاریابی و فروش ، تعداد زیادی از انسان های بزرگسالی فنون بازاریابی و فروش وجود دارند که مانند یک کودک رفتار می کنند و چه بسیار انسان هایی را داریم که در روابط زناشویی به مشکلات عدیده ای مواجه شده اند و فقط به دلیل اینکه به ارتباط موثر آگاهی ندارند و نمی دانند که در خیلی از ارتباط های روزمره خود در مقام یک فروشنده فنون بازاریابی و فروش هستند و باید به مانند یک فروشنده عمل کنند. یک فروشنده در مقابل مشتری خود چه کاری انجام فنون بازاریابی و فروش می دهد؟

ابتدا اطلاعاتی از سوابق مشتری خود به دست می آورد که می تواند شامل سوابق خرید او، سن، جنسیت، میزان تحصیلات، محل تولد او، محل سکونت او و. . . باشد. سپس در زمان مذاکره با توجه به وضعیت شخصیتی و رفتاری ثابت و گذرای فرد طرف مذاکره نوع مذاکره خود را انتخاب می کند که می تواند شامل: زمان جلسه، شرایط روحی، مکان جلسه و. . . در شرایط رفتاری گذرا و نوع تیپ شخصیتی، میزان بلندی یا کوتاهی صدا، سرعت کلام و . . . در شرایط شخصیت و رفتاری ثابت طرف مذاکره کننده باشد.

به یک مثال توجه کنید: کودک شش ساله شما در حال بازی کردن با دستگاه پلی استیشن خود است و شما می خواهید بگویید که دستگاه را خاموش و به رختخواب خود برود. فقط کافی است با کمی تامل ببینید او کجای بازیش است آیا در اوج حساسیت و استرس است؟ یا از روی بی حوصلگی دارد ادامه می دهد؟ کافی است کمی به زبان بدن کودک خود دقت کنید تا ببینید خوشحال است یا عصبی است و..

اما در بیشتر موارد بدون در نظر گرفتن خیلی از پارامترهای مهم برای شروع یک مذاکره ما فقط با ابزار قدرت (قدرت خیالی) وارد میدان می شویم.

شناسایی تهدیدها و فرصت ها در بازار و قانون بازاریابی و فروش

این امر به شناسایی فرصت‌های قانون بازاریابی و فروش جدید بازار برای محصولات موجود و جدید، کمک شایانی می‌نماید. همچنین اطلاعاتی درباره سهم بازار، ماهیت رقابت در قانون بازاریابی و فروش، سطح رضایت مشتری، عملکرد فروش و کانال توزیع ارائه می‌دهد. از این اطلاعات می‌توان در حل مشکلات در قانون بازاریابی و فروش بهره گرفت.

تدوین استراتژی‌های بازاریابی و فروش چیست

امروزه بازارها دیگر محلی نیستند بازاریابی و فروش چیست بلکه جهانی شده‌اند. به همین دلیل تولید‌کنندگان برای برقراری تماس با مشتریان و کنترل کردن کانال‌های توزیع با مشکل بازاریابی و فروش چیست و دشواری مواجه هستند. شدت رقابت نیز افزایش یافته است. در چنین شرایطی، پیش بینی نیازهای مصرف کنندگان برای مثال بازاریابی و فروش چیست، دشوار است. یکی از وظایف در چنین بازارهای گسترده، تقسیم بندی بازار است. اطلاعات حاصل از تحقیقات بازاریابی نه تنها به تدوین استراتژی‌های بازار بلکه به اجرای آن ها نیز کمک می‌نماید بازاریابی و فروش چیست.

تعیین نیازها و خواسته‌های مشتریان در بازاریابی و فروش حرفه ای

امروزه بازاریابی، مشتری محور شده است. تولید در مقیاس بازاریابی و فروش حرفه ای بزرگ به چند واسطه برای توزیع و پخش محصول نیاز دارد. وجود چند واسطه باعث ایجاد شکاف اطلاعاتی خواهد شد. تحقیقات بازاریابی گزینه خوبی برای رفع این مشکل هستند. تحقیقات بازاریابی در رابطه با ساختار توزیع، اطلاعاتی بازاریابی و فروش حرفه ای درباره مشتری ارائه خواهد داد و به پیاده‌سازی و اجرای بازاریابی مشتری‌ بازاریابی و فروش حرفه ای گرا کمک خواهد کرد.

ترکیب موثر ارتباط در بازاریابی و فروش موفق

در عصری که بازاریابی انبوه بازاریابی و فروش موفق دیگر معنایی ندارد و میکرو بازاریابی مطرح است، ارتباطات نقش بسیار مهمی ایفا می‌نماید. تحقیقات بازاریابی به دنبال کشف رسانه‌های بازاریابی و فروش موفق تبلیغاتی موثر، تبلیغات اثربخش و ابزارهای ارتباطی یکپارچه هستند. پژوهش بر روی چنین جنبه‌هایی به ترویج موثر محصول شرکت بازاریابی و فروش موفق در بازار کمک خواهد کرد.

بهبود فعالیت‌های فروش

تحقیقات بازاریابی برای تحلیل و ارزیابی عملکرد شرکت در بازار و همچنین برای سنجش اثربخشی نیروهای فروش استفاده می‌شود. اطلاعات حاصل از تحقیقات بازاریابی به شناسایی مناطق فروش و مناطقی که میزان فروش در آنان کم است، کمک خواهد کرد. همچنین روش‌های جایگزین برای توزیع کالا را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

پیش‌بینی فروش

چالش برانگیزترین وظیفه برای هر مدیر تولید، حفظ سرمایه و موجودی در سطح مطلوب است. از آنجایی که تولید بر مبنای تقاضا انجام می‌شود، بنابراین پیش‌بینی علمی فروش، امری ضروری است. با استفاده از روش سهم بازار، روش برآورد نیروی فروش و روش هیئت منصفه در تحقیقات بازاریابی می‌توان میزان فروش را پیش‌بینی کرد. همچنین شایان ذکر است که تحقیقات بازاریابی به ثابت نگه داشتن ظرفیت فروش و برنامه‌های عملیاتی بازاریابی کمک می‌کند.

زنده نگه داشتن برند (نام تجاری)

از تحقیقات بازاریابی می‌توان جهت بررسی موقعیت فعلیِ برند (نام تجاری) و تخمین ارزش آن استفاده کرد. همچنین برای بررسی امکان گسترش و تغییر نام برند نیز به کار می‌رود. هدف اصلی بازاریابی ایجاد وفاداری به برند است. تحقیقات بازاریابی به توسعه تکنیک‌هایی برای مورد پسند کردن برند در اذهان عمومی و حفظ وفاداری به برند کمک می‌کند.

تسهیل معرفی محصول جدید در بازاریابی و فروش تلفنی

تحقیقات بازاریابی به تست محصولات بازاریابی و فروش تلفنی جدید در یک یا دو بازار بازاریابی و فروش تلفنی با مقیاس کوچک و همچنین به تشخیص رفتار مشتری در مواجهه با محصول جدید و توسعه یک روش بازاریابی مناسب کمک می‌کند. مشکلات مشتریان در رابطه با محصول جدید را شناسایی می‌نماید. به عبارتی دیگر خطرات و تهدیدهای مربوط به معرفی محصول بازاریابی و فروش تلفنی جدید را کنترل می‌کند.

در این مقاله سعی شد ضرورت و اهمیت بازاریابی و فروش اهمیت آن در رونق کسب و کار ، بهبود فضای کار ، رشد سود آوری و افزایش فروش نکاتی ارایه گردد.

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.