سازمان IATF مجموعه از ۹ خودرو ساز بزرگ و ۵ انجمن تجاری وابسته به آنهاست که در کنار یکدیگر مجموعه IATF را تشکیل میدهند. سازمان IATF در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد و هدف این گروه ارایه محصولات باکیفیت ارتقاء یافته به مشتریان می باشد. IATF می گوید اگر سازمانی الزامات بیان شده در استاندارد معرفی شده توسط این سازمان را رعایت نماید، می تواند محصولی با کیفیت مطلوب را ارائه نماید. این خودروسازها شامل شرکت های زیر هستند:

BMW Group , chrysler Group Dimler AG, Fiat Group Automobil, Ford Motor company , General Motor company , PSA Peugeout Citroen Renault SA , Volkswagen AG,

همچنین پنج انجمن تجاری هم شامل موارد زیر هستند:

Vehicle manufacturers respective trade associations –AIAG (U.S.) , ANFIA (Italy) , FIVE (France) , SMMT (U. K), VDA (Germany)

iatf

درسال ۲۰۱۵ پس از ویرایش استاندارد ایزو ۹۰۰۱، پس از بررسی ها و مساول مختلف، IATF بصورت جداگانه استاندارد ISO TS 16949:2009 را ویرایش کرد و با عنوانIATF16949:2016 ارائه کرد. این استاندارد همچنان بر پایه ایزو ۹۰۰۱ ارائه شده است

سازمان استاندارد ISO TS 16949 را در سال ۲۰۰۲ با همکاری سازمان ایزو ارائه کرد و در سال ۲۰۰۹ ویرایش دوم استاندارد ارائه شد و هم اکنون آخرین ویرایش این استاندارد با عنوان ITF 16949:2016 در سال ۲۰۱۶ ارائه شد.

شایان ذکر است الزامات سیستم مدیریت کیفیت برای تولید کنندگان قطعات تولیدی و قطعات یدکی مرتبط در صنعت خودرو می باشد. یعنی استاندارد  ۱۶۹۴۹:۲۰۱۶ صرفاً برای سازمان هایی است که تولید کننده قطعات خودرو است و شرکت های دیگر و حتی خود خودروسازها هم نمی توانند این استاندارد را پیاده سازی کنند.

این استاندارد بر مبنای استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ است بگونه ای که مانند استاندارد ۹۰۰۱ شامل ۱۰ بند بوده و تمام بندهای استاندارد ۹۰۰۱ در استاندارد  ۱۶۹۴۹:۲۰۱۶ نیز وجود دارد. تفاوت در این است که بندهای تکمیلی در این استاندارد ارائه شده و همین بندهای تکمیلی است که استاندارد ۱۶۹۴۹:۲۰۱۶ را پیچیده و سنگین می کند.

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.