معرفی سیستم استاندارد مدیریت برند و نام تجاری ایزو ISO10668:2010

استاندارد سیستم مدیریت برند ایزو ISO10668:2010 در سال ۲۰۰۷ توسط موسسه بین المللی استاندارد (ایزو – ISO) در جهت ارزیابی پولی برند تهیه و ارایه شد. این استاندارد یك استاندارد بین المللی می باشد. بعد از ۳ سال ایزو ۱۰۶۶۸ – ارزیابی پولی برند- در پائیز سال ۲۰۱۰ منتشر گردید. این استاندارد قواعد مورد نیاز را كه برای تعیین ارزش پولی یك برند مورد نیاز است مشخص می كند.

نام های تجاری شبیه دیگر دارایی های نامشهود دارای ویژگی های بسیار باارزشی هستند. كریستوفر شولز، رییس كارگروه پروژه ایزو كه استاندارد مورد نظر را توسعه داده است می گوید “نام های تجاری باید تصویری متمایز و پایدار در ذهن ذینفعان به منظور كمك به یك شركت برای پایداری در بازار ایجاد نمایند و با مشتریان ارتباط برقرار كرده و آنها را با خود درگیر نماید”. مدت طولانی است كه شركت ها برای تعیین تاثیر واقعی و ارزش برندهایشان در ستیز هستند واستاندارد سیستم مدیریت برند ایزو ISO10668:2010 یك گام مهم رو به جلو برای صنعت به حساب می آید.

راهنمایی های ایزو ISO10668:2010

برای كاربران یك تجزیه و تحلیل سه وجهی كه بر مسایل مالی، حقوقی و جنبه های رفتاری تمركز دارد را به صورت هماهنگ در سراسر جهان ارایه می دهد. حقوق مالكیت و محافظت از یك برند، اندازه بازار و روندها، تاثیر برند بر انتخاب های خرید و گرایش متفاوت ذینفعان به سوی برند نمونه هایی از راهنمایی این استاندارد هستند. استاندارد یاد شده چارچوبی شامل اهداف، مبانی، رویكردها و روش های ارزیابی و منابع داده ها و مفروضات كیفیت را مشخص می نماید. همچنین روش هایی را برای گزارش دهی نتایج ارایه می دهد.

تحت استاندارد سیستم مدیریت برند ISO10668:2010 ارزیاب برند باید هدف از این ارزیابی را بیان كند زیرا این هدف بر اساس ارزش، فرضیات ارزش گذاری و نتیجه نهایی تاثیر می گذارد، تمام این موارد باید برای فردی كه گزارش نهایی ارزش گذاری برند را مشاهده می كند شفاف باشد. نام تجاری می تواند ارزشمند ترین دارایی یك شركت باشد؛كه برای كمتر كسی مشهود و قابل درك میباشد. نام های مشهور تجاری قادر به رونق بخشیدن كسب و كار و همچنین پیشرفت و موفقیت مالی در شركت هایشان میباشند. اما سنجش ارزش مالی یك برند، بعنوان یك دارایی نامحسوس بسیار دشوار است. امروزه برند سهم عمده ای از سرمایه و ثروت بنگاه اقتصادی محسوب میشود و كنترل آن جزء فعالیتهای استراتژیك سازمانی می‌باشد.

الزامات گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت برند ایزو ISO10668:2010

ایزو ۱۰۶۶۸ بطور مختصر قواعد مورد نیاز برای ارزش گذاری هر برندی را مشخص می كند. این استاندارد شامل خلاصه ای از بهترین راهكارها است و عمدا از ارائه الزمات و مراحل كاری پر جزئیات و پیچیده اجتناب می كند. بدین گونه تا زمانی كه از قواعد پیروی شود، استاندارد سیستم مدیریت برند ایزو ISO10668:2010 مناسب تمام ارزش گذاری های برندهای اختصاصی و غیر اختصاصی است كه در طول سالها تهیه شده اند. استاندارد سیستم مدیریت برند ایزو ISO10668:2010 بیان می كند كه هنگام ارزش گذاری یك برند فرد ارزیاب باید قبل اظهار نظر درباره ارزش برند از ۳ نوع تحلیل استفاده كند. این سه تحلیل های قانونی، رفتاری و مالی هستند. هر ۳ نوع تحلیل باید به یك نتیجه كامل در ارزشگذاری برند منتهی شوند. این امر برای برندهای موجود، برند های جدید و برند های در حال توسعه كاربرد دارد.

كاربرد ارزش گذاری برند

استاندارد سیستم مدیریت برند ایزو ISO10668:2010 ارائه كننده یك چهارچوب كاری ثابت برای ارزش گذاری محلی، ملی، و بین المللی برندهای بزرگ و كوچك است. هدف اصلی فراهم سازی رویكردی شفاف، قابل تلفیق و قابل تكرار در ارزش گذاری برند بوده است. در ابتدای ظهور این استاندارد انتظار می رود بسیاری از شركت ها برند خود را برای اولین بار ارزش گذاری كنند و یا ارزش آن را براساس استاندارد مجددا مشخص كنند.

تعیین ارزش برند و محاسبه بازگشت سرمایه‌گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است. ارزش برند عاملی مهم و تعیین كننده در ارزش سهام شركت می باشد. ارزش برند در واقع ارزش افزوده ای است كه یك محصول توسط برندش ایجاد می كند. برندها شامل نام ها، ، نشانه ها، اصطلاحات، نمادها، آرم ها و… میباشند كه معرف محصولات، خدمات و اشخاص حقیقی و حقوقی است.. مقوله ارزش‌گذاری برند در دنیا تا سال ۲۰۱۰ به روشهای مختلفی انجام می‌شد. كمیته تخصصی پروژه ارزش‌گذاری برند در موسسه ایزو در سال ۲۰۱۰ شكل گرفت در سپتامبر ۲۰۱۰ منجر به انتشار استاندارد سیستم مدیریت برند ایزو ISO10668:2010 (ارزیابی برند) گردید. استاندارد سیستم مدیریت برند ایزو ISO10668:2010 شامل ضوابطی همچون اهداف، مبانی، رویكردها و روش های ارزش گذاری و منابع داده ها و مفروضات كیفیت را مشخص می نماید. همچنین متد هایی جهت گزارش نتایج ارایه می دهد.

استاندارد سیستم مدیریت برند ISO10668:2010 برای مقاصد متنوع، از قبیل موارد زیر قابل استفاده است:

  • حسابداری و گزارش مالی
  • عدم پرداخت بدهی و تسویه حساب
  • برنامه ریزی مالیاتی
  • حمایت قضایی و حل اختلاف
  • سرمایگذاری و مشاركت مالی
  • اخذ مجوز و مذاكرات اقتصادی
  • مدیریت داخلی گزارشات و اطلاعات
  • برنامه ریزی استراتژیك و مدیریت برند.
  • تخمین بودجه برند و بازاریابی
  • بررسی بهای برند
  • تحلیل معماری برند
  • برنامه ریزی برای توسعه برند

مزایای بهره مندی از ارزش گذاری برند:

  1. تامین منابع مالی و جذب شریك تجاری
  2. دریافت وام و تسهیلات بانكی
  3. برنامه ریزی استراتژیك و مدیریت برند
  4. ارزش گذاری سهام و ورود به بازار بورس
  5. درج در گزارشات مالی و حسابداری
  6. پرداخت خسارت و ورشكستگی
  7. استفاده در دعاوی حقوقی و قضایی

خواهشمندم با توجه به اهمیت برند و برندسازی برای شرکتهای عرضه کننده کالا و خدمات و در صورت تمایل جهت مشاوره  در خصوص نام تجاری و  برندسازی شرکت و سازمان خود حتما از طریق تماس با ما ار مختصصان و کارشناسان ما مشورت دریافت نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.