استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ (ISO14001) و تاریخچه آن

استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ را استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی می نامند. این استاندارد بدنبال ایجاد الزاماتی برای سازمان هایی میباشد که میخواهند دوستدار محیط زیست بوده و کمترین آلایندگی و آسیب را به محیط زیست اطرافشان وارد کنند.

آشنایی با ایزو 14001

این استاندارد سیستمی برای هدایت و کنترل یک سازمان با مد نظر قرار دادن محیط زیست می باشد. در این مطلب مختصری از استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ و تاریخچه آن خواهیم گفت:

  • در سال ۱۹۸۹ قطعنامه حفاظت از آب و هوا در چهل و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.
  • در سال ۱۹۹۲ در کنفرانس بین المللی محیط زیست و توسعه بیانیه ریو معروف به دستور کار ۲۱ صادر شد.
  • در ۶ آوریل ۱۹۹۲ موسسه استاندارد بریتانیا استاندارد BS 7750 تحت عنوان سیستم مدیریت محیط زیست منتشر کرد که تا آوریل ۱۹۹۳ اجرای آزمایشی آن پایان یافت و در سال ۱۹۹۴ نسخه نهایی آن برای صدور گواهینامه مدیریتEMS  (environmental management system) به وسیله شرکتهای گواهی دهنده صادر شد.
  • سایر کشور ها نیز بلافاصله اقدام به استاندارد هایی شبیه آن  نمودند  مثلا  فرانسه  استاندارد AFNOR 30-200  و ایرلند جنوبی استاندارد IS 310   را منتشر و اجرا کرد.
  • سازمان جهانی استاندارد  در سال ۱۹۹۳ با تشکیل کیته فنی  ۲۰۷ تحت ریاست کشور کانادا اولین گام را برای تدوین یک استاندارد جهانی مدیریت محیط زیست EMS  برداشت و در سال ۱۹۹۶ اولین سری این استاندارد ها را تحت عنوان ایزو۱۴۰۰۱ منتشر نمود .
  • در سال ۲۰۰۴ استاندارد ISO 14001 برای اولین بار مورد ویرایش قرار گرفت.
  • استاندارد ISO 14001:2004 تفاوت زیادی با استاندارد ISO 14001: 1996  نداشت و بیشتر به شفاف سازی و انطباق با استاندارد ISO9001  پرداخته بود.
  • پس از ویرایش استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در سال ۲۰۱۵ ، استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ نیز پس از حدود ۱۰ سال مورد ویرایش قرار گرفت . در ویرایش جدید تغییرات مختصری در استاندارد بوجود آمد و مفهوم چرخه عمر محصول نیز در ورژن ۲۰۱۵ اضافه شد، تعداد بندهای این استاندارد هم از ۴ بند به ۱۰ بند افزایش پیدا کرد، البته این ۱۰ بند را می توان بسط یافته همان ۴ بند قبلی دانست که برای نزدیک تر شدن به استاندارد ۹۰۰۱ اینگونه تغییر یافته  است.

برای دانلود فایل مربوط به این استاندارد به لینک زیر مراجعه کنید:

دانلود استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ (ISO14001)

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.