ترفندهای بازاریابی و افزایش فروش برای استارت آپ‌ ها

ترفندهای بازاریابی و افزایش فروش برای استارت آپ‌ ها نکاتی که کسب‌وکارهای نوپا از آن غافل می‌شوند

 

ترفندهای بازاریابی و افزایش فروش برای استارت آپ‌ ها  به روش درست سود مطلوب و خالص را برای کسب‌وکار نو پای شما به ارمغان می‌آورد. اگر می‌خواهید از هدر رفتن پول و از دست دادن فرصت‌های فروش جلوگیری کنید باید پلن قدیمی بازاریابی خود را به روز رسانی کنید. نکاتی که در ادامه به آنها اشاره شده است می‌تواند برای هر نوع کسب‌و‌کار بزرگ و کوچک مفید باشد و به رشد نتایج فروش کمک کند. بنابراین وقت گذاشتن برای مطالعه و پیاده سازی هر کدام کاملا ارزشمند خواهد بود.

آنالیز و تست کمپین‌های تبلیغاتی

کمپین بازاریابی که غیرقابل ردیابی و اندازگیری باشد یک کمپین شکست خورده است! وقتی شما برای تبلیغات هزینه می‌کنید شاهد بازخورد و افزایش فروش در همان بازه زمانی تبلیغات خواهید بود. اما چطور می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که چه چیزی در کمپین‌های تبلیغاتی منجر به این افزایش فروش شده است؟

بنابراین اگر قصد صرف هزینه و زمان برای راه اندازی یک کمپین بازاریابی و تبلیغاتی را دارید ابتدا اطمینان داشته باشید که این کمپین قابل ردیابی و اندازه‌گیری است و مواردی که پیگیری میزان فروش یا رسیدن به هدف (Goal) را میسر می‌سازد.

همچنین باید انواع مختلفی از کمپین‌های بازاریابی را اجرا کنید تا امکان مقایسه فراهم و بهترین کانال از نظر عملکرد مشخص شود. در مرحله بعد منطقی است که به کانال‌های با پتانسیل بالا توجه بیشتری داشته باشید.

 

همینطور که گفتیم باید انواع کانال‌های بازاریابی و ایده‌های مختلف را آزمایش کنید تا بهترین و موثرترین راه‌حل‌های فروش را پیدا کنید، که البته این می‌تواند ترکیبی از چند کانال بازاریابی نیز باشد.

برای مثال هنگامی که مشتری نام شما را از یک پادکست می‌شنود، شما را در موتورهای جستجو می‌بیند و در یک مقاله (بازاریابی محتوا) در مورد خدمات و سرویس‌های شما می‌خواند، آنها کم‌کم نام شما را به عنوان یک برند معتبر و قابل اعتماد می‌شناسند و در هنگام نیاز به خدمات، برند شما به جای رقیب در ذهن آنها خواهد بود.

بازاریابی محصول خود را قبل از آماده‌سازی شروع کنید

برخی شرکت‌ها پیش از هرگونه تبلیغات و بازاریابی صبر می‌کنند تا محصولشان کامل شود یا فقط به محض آماده شدن محصول، فروش را شروع می‌کنند. این می‌تواند یک اشتباه گران قیمت باشد.

درواقع اگر هیچ‌کس در مورد محصول شما اطلاعاتی نداشته باشد تقاضا کم یا از صفر شروع می‌شود تا زمانی که کمپین بازاریابی و تبلیغات محصول انجام و تقاضا شکل بگیرد. بهتر‌است که کمپین معرفی محصول جدید را حتی اگر حداقل باشد برای مشتریان بالقوه و هدفمند در نظر بگیرید و به آنها اطلاع دهید که محصول شما در حال آمدن است. بنابراین قبل از اینکه محصول ارایه شود، می‌توانید مزایا را به فروش برسانید و بعد از آن هنگامی که محصول آماده است، مشتری نیز هست. برای نمونه نگاهی به ویدیوی زیر داشته باشید. سامسونگ چند سالی است قبل از ارایه پرچمداران خود دست به هیاهو و تبلیغات زیادی می‌زند. همچنین امکان پیش خرید محصول را برای مشتریان بالقوه فراهم می‌سازد.

یاد بگیرید چگونه از محتوا برای کسب‌وکارتان استفاده کنید

بازاریابی محتوا (Content Marketing) بخش بزرگی از تعامل کسب‌وکار با مشتریان را تشکیل می‌دهد. امروزه شرکت‌های زیادی متوجه اهمیت آن هستند و از انواع قالب محتوا به شکل متن، عکس، ویدئو، اینفوگرافیک و … استفاده می‌کنند.

بازاریابی محتوا از تولید محتوای با کیفیت شکل می‌گیرد و می‌تواند در برنامه بازاریابی نقش اساسی داشته باشد، تا حدی که برخی از کسب‌وکارها مانند سایت‌ها یا وبلاگ‌های آموزشی صرفا با تکیه بر بازاریابی محتوا کسب درآمد می‌کنند.

بازاریابی محتوا از لحظه‌ی که به اینترنت دسترسی دارید شروع می‌شود. سایت‌های خبری، بلاگ‌ها و سایت‌های آموزشی مانند آکادمی ای‌نتورک با آن سروکار دارند و سعی در ارایه اطلاعات مفیدی از سرویس‌ها و خدمات خود دارند. البته این فقط مربوط به دنیای آنلاین نیست و مجله‌ها، روزنامه‌ها، بروشورهای تبلیغاتی همگی از بازاریابی محتوا بهره‌ می‌برند.

بازاریابی ایمیلی را جدی بگیرید

ترفندهای بازاریابی و افزایش فروش برای استارت آپ‌ ها برای بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) امروزه به یکی از تاکتیک‌های کلیدی در زمینه بازاریابی اینترنتی تبدیل شده است و بسیاری از کسب و کارها برای موفقیت و گسترش سهم خود در بازار از این روش استفاده می‌کنند. شرکت‌ها از بازاریابی ایمیلی جهت نفوذ در تصمیم گیری مخاطبین و ترغیب به خرید استفاده می‌کند. نتایج یک تست نشان داد که این روش در رفتار مصرف‌کننده تاثیر‌گذار است و حتی آنها را متقاعد می‌کند تا برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید به سایت مراجعه کنند.

ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزار‌های بازاریابی، بسیار مقرون به صرفه و قابل دسترس برای کسب‌وکارهای نوپا است.

از مهم‌ترین نکات بازاریابی ایمیلی این است که شما لیست ایمیل خود را بسازید نه صرفا یک بانک ایمیل را خریداری کنید! سعی کنید هرگز یک ایمیل را بدون اجازه به لیست اضافه نکنید چون این کار چیزی جز اسپم شدن ایمیل‌های ارسالی در پی نخواهد داشت.

مراحل عضویت و دریافت ایمیل باید کوتاه باشد، می‌توانید اینطور تصور کنید که هر قدم اضافی منجر از دست‌دادن تعدادی کاربر می‌شود. همچنین اگر قرار است کاربران یک فرم را برای عضویت تکمیل کنند، توجه داشته باشد که فقط اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید، نه همه‌ی جزئیات زندگی آنها را !

نگاه ویژه به بازاریابی موبایلی

همزمان با پیشرفت تکنولوژی شاهد تاثیر تلفن‌ همراه در استراتژی بازاریابی کسب‌وکارها هستیم. در اوایل سال ۲۰۱۴ ترافیک وب در موبایل از رایانه‌ها پیشی گرفت و این روند رو به رشد نشان می‌دهد اهمیت دادن به بازاریابی موبایلی چقدر می‌تواند مهم باشد.
امروزه بخشی از مشتریان شما در دنیای آنلاین و اپلیکیشن‌های سرگرمی و شبکه‌های اجتماعی مخصوص موبایل وقت خود را می‌گذرانند، بنابراین استفاده از بازاریابی موبایلی می‌تواند یک تکنینک کلیدی برای رشد کسب‌وکار شما بشمار برود.

مهم است که بدانید:

  • ۸۰ درصد از کاربران اینترنت دارای گوشی هوشمند هستند.
  • ۴۸ درصد از مصرف کنندگان کالا یا خدمات، تحقیق از طریق تلفن همراه را با یک موتور جستجو آغاز می کنند.
  • ۶۸ درصد از شرکت ها استراتژی بازاریابی تلفن همراه خود را با برنامه اصلی بازاریابی یکپارچه سازی کرده‌اند.
  • ۸۳ درصد از بازاریابان B2B می‌گویند که استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل برای بازاریابی محتوا مهم و تاثیر‌گذار هستند.

ایجاد اپلیکیشن اختصاصی تلفن همراه: اغلب برنامه‌های موبایلی در ایران از گوگل پلی و کافه بازار قابل دریافت هستند و طیف وسیعی از کاربران با آنها آشنا هستند. داشتن یک اپلیکیشن اختصاصی برای کسب‌وکار می‌تواند تعامل و هدایت کاربران را برای شما ساده‌تر کند. اگر استانداردهای هر کدام از فروشگاه‌های نامبرده را رعایت کنید به سادگی قادر خواهید بود برنامه خود را در دسترس مشریان قرار دهید. البته باید توجه داشته باشید داشتن یک اپلیکیشن اختصاصی هزینه بردار است والبته میزان هزینه با توجه به نوع برنامه موردنظر متفاوت است.

کوپن‌های طلایی تخفیف: مشتریان اغلب تمایل دارند با استفاده از کوپن و تخفیف، کالا و خدمات جدید را تست کنند. در یک نظرسنجی ۹۶ درصد از مصرف کنندگان حاضر، تمایل به استفاده از کوپن تخفیف خود داشتند. بنابراین می‌توانید حدس بزنید که تخفیف‌های موبایلی چقدر بیشتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

از طریق ارایه کوپن‌های تخفیف مخاطبان هدفمند خود را جذب و فروش بیشتری را تجربه کنید. تبلیغات مربوط به تخفیف‌ها را زمانی که مشتری در نزدیکی فروشگاه باشد یا در سایت آنلاین شما حضور داشته باشد ارسال کنید تا شانس تعامل بیشتری داشته باشید. کوپن‌ها می‌توانند از طریق پیامک،ایمیل،نوتیفیکیشن ارسال شده یا در شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل اشتراک‌گذاری شود. همچنین می‌توانید استفاده از آن را زمانبندی یا فقط قابل اجرا در اپلیکیشن اختصاصی تعریف کنید.

بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن‌های موبایلیدر این روش تبلیغات در اپلیکیشن‌های موبایل و تبلت نمایش داده می‌شود. حدود ۸۰ درصد از زمان کار با موبایل‌ در برنامه‌ها صرف می‌شود، ولی لازم نیست به دنبال ایجاد گروهی از اپلیکیشن‌ها باشید. سرویس‌های تبلیغات موبایلی مانند ای‌نتورک، امکان تبلیغات درون اپلیکیشنی و یا تبلیغات روی صفحات وب در موبایل را برای مشتریان خود فراهم ساخته‌اند. در ادامه انواع تبلیغاتی که درحال حاضر می‌توان بر روی اپلیکیشن‌های موبایل اجرا کرد را معرفی می‌کنیم.

  • تبلیغات بنری در اپلیکیشن‌های موبایل: تبلیغات بنری یکی از راه‌های مناسب برای معرفی محصول و خدمات است. این نوع تبلیغ را می‌توانید در همه صفحات اپلیکیشن قرار دهید.
  • تبلیغات تمام صفحه در اپلیکیشن‌های موبایل: این نوع تبلیغات همانند تبلیغات بنری هستند با این تفاوت که در کل صفحه موبایل نمایش داده می‌شود.
  • تبلیغات ویدیویی در اپلیکیشن‌های موبایل: در این نوع تبلیغ یک ویدیو به صورت تمام صفحه به کاربران نمایش داده می‌شود که کاربر با مشاهده کامل ویدیو می‌تواند پاداش دریافت کند. این روش بیشتر در بازی‌های موبایل استفاده می‌شود. همچنین در انتهای ویدیو یک بنر تمام صفحه نیز نشان داده‌ می‌شود که با کلیک روی‌ آن، کاربران به صفحه فرود مورد نظر هدایت خواهند شد.

امکان پرداخت هزینه از طریق موبایل: امروز هر کسب‌وکاری که از دنیای تجارت الکترونیک فاصله داشته باشد ممکن است در خطر نابودی قرار بگیرد. مردم دسترسی سریع و پرداخت آسان را ترجیح می‌دهند و برند‌های بزرگ و کوچک در حال تغییر سیستم‌های سفارش و ایجاد روش‌های برای تجربه خرید آسان هستند، روش‌های مانند پرداخت از طریق موبایل.

بنابراین کاملا روشن است باید به این موضوع اهمیت بدهید و اگر می‌خواهید همچنان در بازار سهمی داشته باشید، امکان خرید از طریق سایت (نسخه موبایل) و اپلیکیشن را در نظر بگیرید. خوشبختانه اغلب درگاه‌‌های پرداخت در حال حاضر مشکلی با این موضوع ندارند و از طریق مرورگر موبایل یا حتی لینک مستقیم از اپلیکیشن‌ها امکان پرداخت و خرید وجود دارد. همچنین سرویس‌هایی برای ساده‌تر کردن مراحل پرداخت موبایلی وجود دارد که می‌توانید در برنامه‌ها استفاده کنید یا حتی به شما یک کد مخصوص USSD ارایه می‌دهند.

بازاریابی با شبکه‌های اجتماعی

ترفندهای بازاریابی و افزایش فروش برای استارت آپ‌ ها برای بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی (Social media marketing) در چندسال اخیر یک جنبه حیاتی در اثر بخشی برنامه بازاریابی بوده است. اکنون کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی فرصت فروش در حد رقبای قدرتمند خود را تجربه کنند.توجه به پرسونای مخاطب و بررسی رفتار و علایق آنها و هدفگیری مشتریان بالقوه از تکنیک‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است که باید به آن توجه شود.

سوشال مدیا مارکتینگ (SMM) ممکن است به سادگی از نام بردن اسم کوچک مشتری شروع شود تا استراتژی‌های پیچیده‌ی به عنوان هدف گیری افرادی که در یک سازمان و حیطه کاری مشغول هستند. شبکه‌های اجتماعی مانند LinkedIn، توییتر،اینستاگرام همواره درحال به روزرسانی پلتفرم‌های خود هستند تا محیط مناسب‌تری برای کسب‌وکارها فراهم شود و بازاریابی و دسترسی به مخاطب هدف راحت‌تر صورت بگیرد.

ارسال محتوا و انتشار پست در شبکه های اجتماعی همه‌ی آن چیزی نیست که باید انجام دهید!

.

جذب مشتری از طریق موتورهای جستجو

روزانه بیش‌از ۳.۵ میلیارد جستجو در گوگل انجام می‌شود. با استفاده از قدرت موتورهای جستجو می‌توانید مشتریانی که به خدمات شما علاقه دارند را به سمت سایت خود هدایت کنید و با توجه به اینکه این ترافیک از طریق جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما بدست آمده، امکان جذب و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری بسیار بالا است. ۸۱ درصد از افراد قبل از یک خرید مهم، تحقیق و جستجو آنلاین انجام می‌دهند.

رتبه بالاتر در موتورهای جستجو به معنای کسب ترافیک ورودی بیشتر است، اما اگر حوزه کسب‌وکار شما دارای رقابت باشد باید حتما با یک برنامه پیش بروید. روش‌های بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. اگر در این‌ مورد اطلاعات کافی ندارید نگران نباشید، یکبار برای همیشه مقاله سئو چیست را در آکادمی ای‌نتورک بخوانید و با موضوعات این صنعت آشنا شوید. همچنین ما در ادامه به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید وضعیت سئو سایت خود را بهبود ببخشید.

نتیجه‌گیری

از نیاز‌های اساسی هر کسب‌وکار برنامه‌ریزی جهت حضور و کسب سهم در بازار است. توجه به رشد تکنولوژی و دنبال کردن مسیر حرکت مشتریان از مواردی است که باید در پلن بازاریابی خود لحاظ کنید. مواردی که بیان شد می‌تواند در همین زمینه به شما کمک کند تا یک استراتژی درست و دقیق را ایجاد کنید. در ادامه پیشنهاد می‌کنم با عضویت در خبرنامه آکادمی ای‌نتورک همواره مقالاتی که به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند را دریافت کنید.

فرآیند بهبود پارسیان با بهره گیری از کارشناسان مجرب و متخصص خود  شما را در زمینه های ایجاد برند (نام تجاری)، آموزش برندینگ، مشاوره برندسازی، آموزش و مشاوره در زمینه های بازاریابی، ایجاد مارکتینگ و کسب و کارهای دیجیتالی، افزایش فروش و سود همراهی نماییم تا با  کسب سهمیه در بازار هدف و ذهن مشریان خود به سودهی و نتایج دلخواه دست یابید. برای مشاوره و اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.