مقدمه نرم افزار کامفار

با وجود اینکه هدف بسیاری از پروژه ­هایی که پیوسته در مناطق مختلف دنیا تعریف و اجرا می­شوند، فراتر از اهداف مالی است و به منظور توسعه فرهنگی، زیرساختی، اجتماعی، رفاهی و …، توسط دولت­ها طراحی و برنامه­ ریزی می­شوند، اما معیار تصمیم‌گیری در خصوص پذیرش یا رد عمده پروژه ­هایی که در بخش خصوصی ارزیابی می­شوند، شاخص­های مالی یا به بیان ساده ­تر، پتانسیل درآمدزایی پروژه، متناسب با حجم سرمایه ­گذاری مورد نیاز آن است. البته این مسئله محدود به پروژه­ های بخش خصوصی نیست و در بسیاری از پروژه ­های دولتی نیز، اهداف مالی، در لیست دستاوردهای مورد انتظار حاصل از اجرای پروژه به چشم می­خورند.

بنابراین، شناسایی، یادگیری و بهره ­گیری از ابزارهایی که در حوزه ارزیابی و تحلیل مالی پروژه ­ها کاربرد دارند، امری ضروری و مهم به نظر می­رسد و آن را می­توان به عنوان یکی از نیازمندی­های اصلی کارشناسان و مدیران تصمیم­ گیرنده در شرکت­ها و سازمان­های تولیدی و خدماتی دانست.

معرفی نرم افزار کامفار

نرم افزار کامفار (COMFAR : Computer Model for Feasibility Analysis and Reporting) که توسط سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO)، طراحی و منتشر شده است، مدلی جهت محاسبه و تحلیل شاخص­های مالی پروژه­ ها و طرح­های سرمایه­ گذاری در کلیه حوزه­ های صنعت، معدن و خدمات است که به عنوان ابزار تخصصی مطالعات مالی در فرآیند امکانسنجی پروژه ­های صنعتی مورد استفاده قرار می­گیرد. از جمله قابلیت­های این نرم­ افزار می­توان به مواردی چون سادگی کاربری، نظام ­مند بودن، تنوع جداول و نمودارهای خروجی و ساختار جامع آن اشاره کرد که به سادگی می­توان هر پروژه­ای را در هر حوزه­ای از صنعت (اعم از تولیدی یا خدماتی) در آن تشریح و تحلیل نمود. از دیگر مزایای کاربردی نرم­افزار کامفار، قابلیت تحلیل حساسیت پروژه­ ها نسبت به تغییرات پارامترهای ورودی مسئله است. بدین معنی که پس از محاسبه شاخص­های مالی برای سناریوی اصلی پروژه که بر اساس محتمل­ترین حالت قابل پیش­بینی برای هر یک از آیتم­های موجود در هزینه ­ها و درآمدهای پروژه پایه ­ریزی شده است، این امکان وجود خواهد داشت که تاثیر تغییرات تکی و یا همزمانِ ترکیبی از اجزای پروژه را بر روی نتایج، تحلیل و بررسی کرد. بر این اساس، می­توان چندین سناریوی ممکن را که بر مبنای افزایش – کاهش هزینه ­ها و درآمدهای بخش­های مختلف پروژه تعریف می­شوند، طراحی کرد و نتایج مربوط به هر یک را در کنار سناریوی اصلی مشاهده کرد.

عدم ثبات و ناپایداری شرایط محیطی که عمدتاً خارج از کنترل صنعتگران است، اهمیت پرداختن به سناریوهای احتمالی را افزایش می­دهد تا از این طریق، فضای تصمیم ­گیری در مرحله ارزیابی پروژه شفاف­تر گردد و به این ترتیب ابعاد مختلف ریسک­ در پروژه به وضوح ارائه شود. چراکه یکی از معیارهای مهم ارزیابی و اولویت ­بندی پروژه ­ها، میزان حساسیت آنها به تغییرات منفی در فرضیات پیش ­بینی شده است. بدین معنی که گاهاً ممکن است پروژه­ای که در سناریوی مبنا، جذاب­ترین نتایج را در بین کلیه پروژه ­های مورد بررسی سازمان دارد، حساسیت بالایی نسبت به افزایش اندک در هزینه­ های برآورد شده داشته باشد، در صورتی که پروژه­ های با اولویت پائین­تر، همچنان نتایجی مشابه نتایج سناریوی مبنای خود داشته باشند و قابلیت بالایی در جلب اعتماد سرمایه­ گذار از خود نشان دهند.

پیش نیاز های نرم افزار کامفار

 باید در نظر داشت که برآورد هزینه­ ها و درآمد­های پروژه، پیش­ نیاز ترسیم فرآیند مالی و تحلیل آن می­باشد. بر این اساس، اعتبار نتایج محاسبات و تحلیل­ های نرم افزار کامفار نیز، در گرو صحت و دقت برآوردهای صورت گرفته درخصوص تقاضای بازارِ هدف و نیازمندی­های فنی اجرای پروژه است که گام­های اصلی در فرآیند مطالعات امکان سنجی پروژ­ه­ های صنعتی هستند. در حقیقت، جهت محاسبه و تحلیل شاخص­های مالی یک پروژه، انجام مطالعات بازار با هدف پیش ­بینی تقاضا در بازار هدف که پایه­ گذار میزان درآمد پروژه خواهد بود و همچنین مطالعات فنی به منظور برآورد نیازمندی­های اجرای پروژه در دو فاز ساخت و تولید، به عنوان پیش­ نیاز ورود به بخش مطالعات مالی پروژه­ ها مطرح هستند.

نکات مهم کامفار

 با وجود عدم وجود پیچیدگی­ های کاربری در محیط نرم ­افزار کامفار، اما مواردی چون تعریف دقیق منابع مالی مورد نیاز پروژه بر اساس جدول Cash Flow، تعیین صحیح فازهای ساخت و تولید پروژه متناسب با جایگاه سرمایه­ گذار در زنجیره کامل صنعت مورد بررسی، تعیین درست هزینه­ تامین سرمایه و تحلیل صحیح نتایج خصوصاً در حین مقایسه پروژه­های با ساختارهای متفاوت، بسیار مهم و حائز اهمیت می­باشد.

دانلود آموزش نرم افزار کامفار

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.