استراتژی کسب و کار

استراتژی کسب  و کار چیست و چه کاربردی دارد؟ کسب و کارهای امروزی برای موفقیت کار سختی در پیش دارند. ما در دنیایی زندگی می کنیم که امکانات بسیار زیادی داشته و فناوری های زیادی نیز در اختیار ما قرار دارد تا مسیر پیشرفت و توسعه را بپیماییم.

در سال های اخیر روش های بسیار مؤثر  و قدرتمندی برای مدیریت کسب و کارها توسعه یافته است که می توانند راندمان کاری شما را در کسب و کارهای خود چند برابر کنند. شاید در نگاه اول استفاده از انواع استراتژی کسب و کار را امری بی فایده بدانید و آن را نادیده بگیرید.

اما با نگاه کردن به آمار بالای کسب و کارهایی که در همان قدم های نخستین از دور خارج شده و شکست می خورند، متوجه خواهید شد که نداشتن استراتژی مشخص و مدیریت استراتژی کسب و کار چقدر با اهمیت و مهم می باشد.

ابعاد استراتژی کسب و کار

استراتژی کسب و کار در ۴ بعد اصلی و مهم ساخته و پرداخته می شود. بعد اول آن که به استراتژی سرمایه گذاری محصول – بازار معروف است، شما باید روند کاری خود را در کسب و کار خود تعیین نمایید. در این بعد است که مشخص خواهد شد شما قرار است در چه بازاری به رقابت بپردازید و رقیبان شما از چه ترفندهای برای موفقیت در بازار استفاده می نمایند.

در این بعد شما باید سازمان و شرکت خود را به بخش های کوچک تر تقسیم نموده و سپس بر حسب استراتژی که تعریف می نمایید برای هر بخش وظایف و البته بودجه ای در خور در نظر بگیرید. این بعد از استراتژی کسب و کار حتی در مدیریت شرکت های خیلی بزرگ نیز کاربرد دارد.

سه بعد بعدی استراتژی کسب و کار نیز به ترتیب ارزش پیشنهادی مشتری، دارایی ها و برنامه و استراتژی های وظیفه ای برای کارکنان می باشد. این ابعاد از استراتژی کسب و کار به نحوه رقابتی که در بازار خواهید داشت می پردازند.

در واقع شما بعد از تعیین بازار هدف و بخش بندی سازمان خود بایستی ارزش بخش های مختلف آن را تعیین نمایید. به این ترتیب شما قادر خواهید بود تا در هر مرحله ای با قدرت یکی از بخش های خود مسیر توسعه و پیشرفت را طی کنید.

مدیریت استراتژیک

در یک تعریف ساده و ابتدایی مدیریت استراتژیک برای هر کسب و کاری برنامه ریزی مدون انجام شده برای موفقیت در مسیر آن در رقابت با سایر رقبا می باشد. البته برنامه ریزی برای کسب و کار را نباید با برنامه ریزی های درسی اشتباه بگیرید. برای داشتن مدیریت استراتژیک کارکردی و بهینه شما نیاز به بررسی پارامترهای  بسیار زیادی خواهید داشت.

حتی می بایست از مدل های ریاضی مناسب برای تجزیه و تحلیل بازار نیز استفاده نمایید. اما در نهایت با رسیدن به پاسخ یک سؤال شما می توانید مدیریت استراتژیک کسب و کار را خود را بر پایه آن قرار دهید. اینکه چگونه قرار است در بازار به رقابت بپردازید؟ برای داشتن مدیریت استراتژیک درست بایستی با معیارهای آن آشنا بوده و در رسیدن به این معیارها بررسی لازم را به عمل آورید.

 

پاسخ دادن به برخی سؤالات می تواند در تدوین مدیریت استراتژیک کارکردی کسب و کار شما تأثیر گذار باشد. سؤالاتی مانند: آیا بازده سرمایه گذاری شما قابل توجیه است؟ آیا رقابت پایداری وجود خواهد داشت؟ آیا استراتژی در آینده نیز موفق خواهد بود؟ امکان اجرای استراتژی چقدر است؟ میزان همخوانی استراتژی با سایر ترفندهای بازار چقدر است؟

از این دست سؤالات هستند. پاسخ دادن به این سؤال ها می تواند مدیریت راهبردی کاملاً منطقی و اصولی را برای شما اختصاص دهد. از این رو قبل از انتخاب روش مدیریت استراتژیک خود در کسب و کار بایستی این معیارها را در آن بسنجید.

انواع استراتژی ها

استراتژی کسب و کار معمولاً بر پایه یک اصل مهم بنا می شود. تمام استراتژی های تدوین شده به استراتژی های پایه ای باز می گردند. در این بخش از مقاله معرفی استراتژی کسب و کار می خواهیم استراتژی های پایه ای کسب و کار را برای شما تعریف کنیم تا به وسیله آن بتوانید یک مدیریت قدرتمند داشته باشید.

استراتژی کسب و کار رقابتی

پایه و اساس این استراتژی کسب و کار برای رقابت در بازار با رقبا تدوین می گردد. از این طریق شما می توانید کسب و کار خود را برای بازار رقابتی در جامعه آماده نمایید. برای داشتن چنین استراتژی شما می بایست تمام روش های سایر رقبا را بررسی نمایید تا از یک برنامه قدرتمند و سطح بالاتر از آنها برای کسب و کار خود بهره ببرید.

داشتن یک روش انحصاری می تواند تبدیل به اسلحه پنهان و قدرتمند شما در فضای رقابتی بازار باشد. شما در این استراتژی باید از روش های جذب مشتری و تأمین نیازهای آن ها برای بالا بردن میزان فروش شرکت خود استفاده نمایید.

ا

استراتژی مشارکتی

روش مدیریت استراتژیک مشارکتی در سطح های بسیار بالا برای مدیران شرکت های بزرگ پیاده سازی می شود. در این روش مدیران به یک تعامل سازنده برای رشد بازار صنعت خود می رسند. در حین رقابت می توان با استفاده از چنین استراتژی های ارزنده ای بازار صنعت خود را نسبت به سایر بازارها در سطح بالاتری نگه دارید.

استراتژی کسب و کار

این استراتژی که استراتژی واحد کسب و کار هم معروف است، برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ تعریف می شود. برای تدوین هر چه بهتر آن ترکیبی از دو روش بالا را استفاده می نمایند. برای این منظور شما بایستی به صورت دقیق تعیین نمایید که چگونه قرار است در بازار با رقبا به رقابت بپردازید و از آنها عقب نمانید. چگونه محصولات خود را با کیفیت عالی ارائه و برای آنها مشتری جذب کنید.

استراتژی کارکردی

ما بایستی با کمترین تعداد کارکنان بالاترین میزان راندمان را برای کسب و کار خود به دست بیاورید. در این روش استراتژی شما برای تک تک واحدهای سازمان خود برنامه ریزی نموده و آنها را در مسیر رشد شرکت قرار می دهید. اینکه میزان منابع مصرفی لازم برای توسعه شرکت چقدر باشد و به کدام بخش ها اختصاص یابد، پاسخ هایی است که شما در استراتژی کارکردی به آنها خواهید رسید.

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.