اهمیت بهره وری

اهمیت بهره وری برای کسانی که امروز در کار تولید در صنایع مختلف هستند، کاملاً روشن است. هر چند این مفهوم در دنیای جدید معنا پذیرفته است اما از همان روزهای نخستین روی آوردن انسان ها به تولید در صنایع مختلف، مفهوم بهره وری در کنار وی بوده است. شناخت شاخص های آن و بالا بردن راندمان تولید برای رساندن این شاخص ها به میزان قابل قبول تنها راهی است که می تواند یک کار تولیدی را مقرون به صرفه و اقتصادی جلوه نماید.

بدون بهره وری قابل قبول، هر صنعتی رو به ورشکستگی خواهد رفت. آن هم در دنیای رقابتی امروز که کسب و کارها برای رسیدن به اهداف خود باید هر ثانیه و هر قطره از سرمایه خود را به سختی به سوددهی برسانند، اهمیت بهره وری بیش از پیش خود را نشان می دهد. از این رو در این مقاله قصد داریم کمی بیشتر به این مقوله بپردازیم.

اهمیت بهره وری1

اهمیت بهره وری

بهره وری دقیقاً چیست؟

سالی که در آن هستیم، به سال جهش تولید نام گذاری شده است. برای رسیدن به این مهم در صنعت شناخت و درک اهمیت بهره وری می تواند گره گشا باشد. کسب سود و درآمد از قدیم تنها با سپری نمودن وقت برای انسان ها قابل دستیابی بوده است. در دنیای حاضر دیگر یک به یک شدن وقت و سوددهی اصلاً معنایی نخواهد داشت. در حاضر صنایع مختلف تولیدی در پی این مهم هستند که برای یک واحد زمان سپری شده چندین واحد سوددهی را در کسب و کار خود ایجاد نمایند. رسیدن به اهداف و کسب سود از میزان کار انجام شده در زمانی معین و مشخص مفهومی است که با نام بهره وری شناخته می شود.

به صورت خاص افزایش بهره وری با افزایش تولید ناخالص ملی مرتبط بوده و تکیه و تمرکز صنایع در افزونتر کردن بهره وری می تواند سال جهش تولید را بهتر و پر رونق تر رقم بزند. افزایش بهره وری هم ارتباط تنگاتنگی با رونق کسب و کار شما و در نتیجه بالاتر رفتن میزان رفاه در جامعه خواهد داشت. شاخصی که نه فقط در صنایع بلکه در کسب و کارهای معمولی و حتی زندگی روزمره نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد. رفاه ملی و توسعه اقتصاد کشور در سطح کلان با تکیه کسب و کارهای کوچک روی افزایش نرخ بهره وری کلید رسیدن به یک کشور توسعه یافته با اقتصاد قدرتمند و باثبات است.

 

دلایل اهمیت بهره وری در صنایع مختلف

بسیاری از مدیران صنایع بهره وری را با کسب سود بیشتر به اشتباه یکی تلقی می نمایند. اما این دو، دو مقوله کاملاً جدا از هم می باشند. دو کارخانه را تصور نمایید که یک محصول را با کیفیت مختلف و با قیمت های مختلف تولید می نمایند. کارخانه الف با تولید محصولی با کیفیت پایین تر اما به صورت انبوه هزینه در رفته به n مقدار سود می رسد. کارخانه ب هم با تولید محصول با کیفیت تر اما در تعداد کمتر و قیمت بیشتر به همین میزان سود می رسد. سود هر دو کارخانه مشابه است. اما آیا بهره وری این دو نیز یکسان است؟

بهره وری در واقع شاخصی است که چندین مقوله را در یک صنعت در خود دارا می باشد. کیفیت تولید، قیمت محصول، قیمت تمام شده تولید و برخی فاکتورهای دیگر در ترکیب با هم بهر هوری را ایجاد می نمایند. اهمیت بهره وری برای صنایع مختلف در این است که آنها با استفاده از الگوریتم های افزایش بهره وری می توانند با تلاش کمتر و صرف زمان کمتر به سود بیشتری برسند.  تنها با افزایش بهره وری صنایع می توانند هزینه های کمتری را متقبل شده و رفاه اجتماعی نیز در پی آن افزایش خواهد یافت. کشورهایی مانند ایران که در حال حاضر به دنبال صادرات محوری هستند و تولید کالاهای غیر نفتی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار می باشد، با تکیه بر روش های افزایش بهره وری می توانند کیفیت بالاتر و تولید بهتر و بیشتری را در جامعه رقم زنند.

اهمیت بهره وری2

اهمیت بهره وری

 

تکنیک های افزایش بهره وری

از اهمیت بهره وری گفتیم و نکات مثبت آن را برای صنایع نیز بین نمودیم. اما واقعاً با چه تکنیک هایی می توان این فاکتور را در تولید و صنعت های مختلف افزایش داد؟ روش ها و تکنیک های افزایش بهره وری برای کسب و کارهای مختلف متفاوت است. برای مثال یک کسب و کار خدماتی و یا کسب و کارهای مربوط به فروش و بازاریابی محصولات سایر برندها برای افزایش بهره وری باید روش های علمی مخصوص به خود را برگزینند.

اما به صورت کلی در برخی از صنایع و شرکت ها می توان از تکنیک های زیر برای افزایش نرخ بهره وری استفاده کرد. البته تعداد این تکنیک ها بسیار زیاد بوده و بسته به نوع کسب و کار تعریف می شوند.اما بهترین گزینه انتخاب مشاور خبره در این خصوص است چرا که انتخاب انتخاب تکنیک مناسب بسیار راهگشا خواهد بود.

  • افزایش نسبت برون داد به درون داد در صنایع تولیدی
  • بالاتر بردن تعهد و پایبندی در میان کارکنان
  • کاهش میزان ضایعات تولید شده
  • ایجاد تغییر مثبت مانند استفاده از ابزار آلات و تجهیزات به روز

 

موانع پیش رو در بهره وری در صنایع مختلف

در میان تکنیک های افزایش بهره وری دلایلی هم وجود دارند که مانع از این افزایش می شوند. البته بخش اعظمی از موانع پیش روی بهره وری به دلیل عدم درک کافی مدیران صنایع نسبت به اهمیت بهره وری حاصل می شود. ایجاد شرایط لازم برای افزایش نرخ بهره وری و موارد مربوط به آن در صنایع مختلف نیاز به آموزش های لازم خواهد داشت که متاسفانه در کشور ما کمتر به این مقوله توجه می شود. از مهم ترین موانع بهره وری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نداشتن آموزش های حرفه ای در صنعت هم توسط کارکنان و هم توسط مدیران
  • کاهش تعهد کاری کارکنان در نتیجه کاهش انگیزه آنها
  • کم کاری کارکنان به دلیل عدم رضایت از میزان توجه مدیران
  • اهمیت قائل نشدن برای صادرات و تمرکز روی افزایش تولید داخلی
  • عدم انطباق کامل سیستم آموزش با کار و حرفه
اهمیت بهره وری3

اهمیت بهره وری

جمع بندی و نتیجه گیری

اهمیت بهره وری در جوامع امروزی برای صنایع مختلف بسیار بالا است. اما متاسفانه عدم شناخت کافی و درک درست از این مفهوم باعث کاهش شدید راندمان صنایع و تولیدی ها در کشور ما شده است. یکی از اصلی ترین راهکارهای افزایش تولید ناخالص ملی در زمان تحریم و افزایش صادرات در کشور ما توجه به مفهوم بهره وری در میان صنایع است.

شرکت فرآیند بهبود پارسیان دارای پیشینه اجرای بالغ بر ۸۰۰ پروژه مشابه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.