مهندسی فروش و بازاریابی

یکی از حرفه های بسیار مهم در فضای کسب و کار و بازار امروز زندگی بشر، فروش و بازاریابی است. به جد می توان گفت که شرکت هایی که برای این رده شغلی تعریف درستی نداشته و از فرد خبره ای برای حضور در آن استفاده نمی کنند، در عرصه فروش محصولات خود با مشکلات زیادی روبرو خواهند بود. این مشکلات با پیچیده تر شدن بازار حتی بیشتر هم خواهد شد. مهندس فروش و بازاریابی رده شغلی است که به صورت مستقیم با فروش محصولات بستگی داشته و از این رو سرسری گرفتن آن می تواند منجر به از بین رفتن تمام زحمات سایر بخش های شرکت نیز شود. اما مهندس فروش و بازاریابی کیست و چه وظایفی دارد که انقدر در سیستم مدیریت شرکت ها می تواند مهم باشد؟

در این مقاله قصد داریم تا بررسی های بیشتری درباره مهندسی فروش و بازاریابی انجام دهیم تا مدیران به لزوم استفاده قدرتمند از این بخش شرکت خود مطلع شده و با یک برنامه ریزی درست بتوانند شگفتی ساز عرصه فروش و بازاریابی خود شوند.

مهندسی فروش1

 

مهندسی فروش و بازاریابی چیست؟

اکثر رشته ای مهندسی به صورت مطلق با اعداد و ارقام سر و کار داشته و نتیجه نهایی کارکرد آنها در جامعه چیزی جز یک سری محاسبات دقیق ریاضی نیست. مهندس فروش و بازاریابی اما با کمی تفاوت علاوه بر انجام همه این محاسبات دقیق باید در تحلیل مسائل کیفی نیز سر رشته داشته باشد.

وجود رقبای سرسخت در هر صنعتی، قیمت گذاری محصولات، پیدا کردن بازار هدف، ارائه روش های فروش محصولات همه و همه نیاز به بررسی های بسیار دقیقی دارد. برخلاف گذشته که همه این مسئولیت ها در یک شرکت به عهده مدیر مجموعه می بود، اکنون قرار دادن بخش مهندسی فروش و بازاریابی کاملاً ضروری شده است.

این دانش جدید بشر به آخرین بخش از کارکرد یک شرکت باز می گردد. جایی که برای به ثمر نشستن همه تلاش ها و رسیده به همه اهداف بایستی برنامه دقیق و مدونی داشته باشد. تمام هزینه ها و تلاش های انجام شده برای تولید درجه یک در صورت نبود بخش مهندسی فروش و بازاریابی قدرتمند می تواند تباه شود.

مهندس فروش کیست؟

برخلاف تصور عموم که به جای استفاده از خدمات مهندسی فروش و بازاریابی تخصصی و دوره دیده به سراغ افراد تازه کار و بی تجربه در این زمینه می روند و سعی دارند به نوعی با این رفتار در هزینه های خود صرفه جویی کنند، مهندسی فروش و بازاریابی تخصصی است که حتماً نیاز به استفاده از خدمات فنی تخصصی دارد و مهندس فروش و بازاریابی نیز بایستی با اطلاع از دانش فنی و تکنیکی لازم مربوط به شغل خود راه کارهایی خلاقانه و ایده آل برای فروش محصولات بدهد. در واقع فروش محصولات به روش سنتی دیگر در بازار امروز بشر پاسخگوی نیازهای شرکت ها نخواهد بود.

یک فروشنده خوب هر چقدر هم که توانایی داشته باشد، باز برای فروش محصولات در سطح کلان نیاز به قدرت برنامه ریزی و آموزش های تخصصی دارد.

امروزه دوره های بازاریابی و فروش در سطح علمی بسیار بالا و تخصصی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور در حال ارائه می باشد. افراد با ورود به این دوره ها از تخصصی های لازم برای حضور در شغل مهندسی فروش و بازاریابی برخوردار شده و می توانند برای صنایع بزرگ به عنوان یک برنامه ریز حرفه ای مشغول به کار شوند.

مهندس فروش و بازاریابی با اطلاع از مشخصات دقیق فنی محصولات شرکت و ارتباط عمومی قوی می بایست زمینه های لازم برای معرفی محصول به بازار هدف را ایجاد نموده و شرایط لازم برای فروش را فراهم آورد. تکنیک های لازم برای این کار در سطح کلان بسیار تخصصی هستند.

تفاوت های مهندس فروش و یک فروشنده خوب

یک فروشنده خوب تعریف مشخصی برای ما دارد. شاید برای تعریف این حرفه خیلی نیاز به یادگیری مفاهیم ویژه آن نداشته باشیم. همین که افراد به این تشخیص می رسند که فلان مغازه دار کیفیت بهتری در فروش محصولات خود ارائه می نماید، در واقع همان تخشیص یک فروشنده خوب با سایر فروشنده ها است.اما آیا یک فروشنده خوب می تواند یک مهندس فروش و بازاریابی خوبی هم باشد؟ مسلما داشتن تجربه در نحوه برخورد با افراد همیشه می تواند یک برگ برنده باشد، اما چنین شخصی شاید نیاز به دوره های آموزش ۱ تا ۲ ساله برای تبدیل شدن به یک مهندس فروش و بازاریابی داشته باشد. در واقع مهندس فروش و بازاریابی یک رشته کامل دانشگاهی است که در آن کاربر با دریافت ریز تخصص های لازم در زمینه فروش می تواند برای صنایع بسیار بزرگ اقدام به مدیریت فروش و بازاریابی کند.

مهندسی فروش 3

وظایف مهندس فروش

اما در مهندسی فروش و بازاریابی نیاز به رسیدن به چه اهدافی و با چه ابزاری داریم؟ فارغ از تعریف های مهندسی فروش و بازاریابی و بیان سختی های این حرفه در این بخش می خواهیم کمی تخصصی تر و کاربردی تر درباره روش های لازم برای رسیدن به هدف در حرفه مهندسی فروش و بازاریابی صحبت کنیم.

پیدا کردن بازار هدف و معرفی محصولات به روش های نوین در این بازار:

مسلما بازار هدف هر محصولی می تواند متفاوت باشد. برای مثال مخاطبین صنعت خودرو افراد بالای ۱۸ سال می باشند که گواهینامه رانندگی دارند یا بازار هدف وسایل کمک پزشکی مانند واکر اکثرا سالمندانی می باشند که از نظر اندام های حرکتی با مشکلاتی روبر هستند.

مهندس فروش بایستی بازار هدف محصول شرکت خود را شناخته و با روش های نوینی مانند دیجیتال مارکتینگ، سایت های اینترنتی، شبکه های اجتماعی، تبلیغات در قسمت های مختلف و راه های نوین دیگر اقدام به معرفی محصول به این افراد نماید.

ارتباط کامل با مشتری

از معرفی محصول گرفته تا برقراری تماس و کارهای قبل و بعد از فروش محصول همگی از وظایف مهندس فروش و بازاریابی شرکت می باشد.

خدمات پس از فروش

یک مهندس فروش و بازاریابی کاربلد می داند که مشتریان می توانند بارها و بارها برای خرید محصول به شکت مراجعه نمایند. از این رو ادامه ارتباط با مشتریانی که خرید خود را نهایی کرده اند می تواند در آینده روند راحت تری را برای فروش محصولات فراهم آورد.

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.