نگرش فرآیندی (Process approach)

فرآیند را می‌توان مجموعه‌ای ازفعالیت‌ها دانست که در همکاری با یکدیگر؛ ورودی‌ها را تبدیل به خروجی می‌نمایند. با توجه به تعریف انجام‌شده می‌توان گفت که ورودی‌ها، فرآیند و خروجی سه جز اصلی سیستم را تشکیل می‌دهند.

در دیدگاه فرآیندگرا مهم دستیابی و حصول به نتیجه مد نظر است و از این روی کار تیمی و حس مسئولیت‌شناسی در این رویکرد بسیار حیاتی است. متاسفانه در داخل کشور سازمان‌های بسیاری وجود دارند که کماکان به صورت وظیفه‌گرایانه به حیات خود ادامه می‌دهند و هر یک از کارکنان صرفا در جهت اتمام وظیفه خود تلاش نموده و هیچ تاملی در مورد نتایج ندارند. در ادامه مثالی تشریح شده است که برای شخص بنده بسیار ملموس بود:

داستان به جایی برمی‌گردد سه نفر مسئول لوله‌گذاری آب بودند، یکی از آن‌ها مسئول کندن، دیگری مسئول جاگذاری لوله‌ای و در نهایت یکی از آن‌ها مسئول پر کردن بود. برحسب اتفاق روزی، فردی که مسئول جاگذاری لوله بود در سر کار حاضر نمی‌شود و این دو نفر یک نفر مسیر لوله‌گذاری را کنده و دیگری آن را پر می‌کند بی‌آنکه لوله‌ای کار گذاشته شود.

این موضوع نشان از عمق رویکرد وظیفه‌گرایانه در این داستان دارد؛ رویکردی که به دلایل مختلف در بسیاری سازمان‌های ایرانی ریشه دوانده است.

 

در رویگرد فرآیندی، تمامی فرآیندهای سازمان شناسایی شده و روابط بین فرآیندها نیز واضح می‌گردد، از سویی دیگر کنترل دقیق و مداومی بر روی ارتباط فرآیندهای مختلف وجود داشته و از همین رهگذر می‌توان امید داشت تا بهبود مستمر در سازمان مزبور حاصل گردد.

 

با دریافت الزامات مشتری و مجموعه فرآیندهایی که در داخل سازمان وجود دارد می‌توان رضایت مشتری را جلب نمود که منظور از مشتری کلیه ذینفعان مرتبط می‌باشد. در چرخه فوق ۴ مورد اساسی وجود دارد که هر کدام به نوبه خود دارای اهمیت وافری می‌باشند و ارتباط صحیح این فرآیندها و مدیریت درست آن‌ها منجر به بهبود مستمر در سازمان خواهد شد. مدیریت منابع، تحقق محصول، پایش و اندازه‌گیری و مسئولیت مدیریت ۴ جز اساسی این چرخه را تشکیل داده و در صورت اجرای صحیح این نگرش، می‌توان انتظار داشت که سازمان مذکور دارای رشد روزافزونی باشد.

 

شركت فرايند بهبود پارسيان با اتكاء به تجربه ۱۵ ساله خود در زمينه مشاوره و آموزش سیستم‌های مديريتي و ساير خدمات مرتبط با استفاده از دانش و تجربه متخصصان و اساتيد دانشگاهي فعاليت می‌نماید. اين شركت با اجراي بيش از ۸۰۰ پروژه اجرايي در سازمان‌های ايراني و برگزاري بیش از ۲۰۰۰ دوره‌ای آموزشي مختلف، همكاري خود با گروهي از مشاوران بین‌المللی و اساتید دانشگاهی از سال ۱۳۸۳ شروع نموده است.

جهت دریافت مشاوره با ماتماس بگیرید.

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.