هرآنچه یک مهندس نیاز دارد بداند

قسمت ۱

معرفی استاندارد ISO 50001

امروزه در تمامی صنایع و تمامی جوامع بشری، مدیریت انرژی و حفظ انرژی از موارد بسیار پر اهمیت است به طوری که سازمان های جهانی با ذکر استانداردهای  خاص اقدام به تهیه راهنمایی هایی برای این امر کرده اند. ISO 50001 چارچوب کامل و جامعی برای پیاده سازی سیستم مدیریت انرژی (EnMS) در سازمان ارائه می نماید.

این استاندارد فرصتهای مناسبی برای سازمان ها از قطعه سازان و تولیدکنندگان بزرگ تا تولیدکنندگان و کسب ‌و کارهای کوچک، جهت انعطاف پذیری بیشتر در خصوص هزینه های سازمان و مصارف انرژی فراهم می کند. اینکه سازمانی به اخذ گواهی‌ نامه استاندارد ISO 50001 علاقمند باشد و یا  مقررات و معیارهای مصرف انرژی را رعایت کند، یا توسعه پایدار و بهبود مستمر را مدنظر داشته باشد، در هر صورت این استاندارد یک رویکرد نظام‌مند و سیستماتیک برای دستیابی به همه موارد را برای سازمان فراهم می‌کند.

پیاده سازی این استاندارد چه مزایایی دارد؟ 

این استاندارد و اجرای صحیح آن ، ابزاری قدرتمند برای پیاده‌سازی سیستم مدیریت انرژی در سازمانها را ایجاد می‌کند. در دنیای صنعت و تکنولوژی امروز، مدیریت موثر انرژی، تنها بهبود کسب و کار نمی‌باشد، بلکه در حال تبدیل شدن به یک الزام قانونی است.این استاندارد به کلیه سازمان های پیروی کننده کمک می کند تا چگونگی استفاده از انواع حامل های انرژی سازمان را مشخص کرده و روش های واقع بینانه کاهش آلودگی، کاهش مصرف و کاهش هزینه ها را مشخص نمایند. این استاندارد بین المللی، علاوه بر ارائه شیوه های مدیریت انرژی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تعهد سازمان به کاهش اثرات زیست محیطی را نیز نشان می دهد و این موضوع سبب افزایش رقابت‌پذیری سازمان و دستیابی به کسب و کارهای جدید می‌گردد.

آیا پیاده سازی استاندارد در سازمان ها الزام است؟

این استاندارد به طور کلی فعلا در کلیه سازمان ها الزام نبوده و فقط در سازمان هایی که نیاز به آن دارند الزام می باشد. اما باید توجه شود پیاده سازی این استاندارد در سازمان ها کمک شایان توجهی به مدیریت انرژی می کند. لذا به تمامی سازمان های تولیدی و غیر تولیدی توصیه می شود این استاندارد را در سازمان خود حداقل به صورت کلی جاری کرده و از آن استفاده کنند.

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.