هوش تجاری

هوش تجاری چیست و چه کاربردی دارد؟  شاید با شنیدن نام هوش تجاری در وهله اول به یاد هوش هیجانی و  ضریب هوشی انسان بیفتید.  اما هوش تجاری تفاوت هایی با آنها دارد.

این ابزار می‌تواند در تجزیه و تحلیل داده های مربوط به یک شرکت یا سازمان مورد استفاده قرار گرفته و دید بسیار خوبی نظرت نسبت به وضعیت فعلی شرکت به مدیران و صاحبان کسب و کار ارائه نماید.  در این مقاله قصد داریم  به صورت دقیق با هوش تجاری و مزیت ها و کاربردهای آن در کسب و کار آشنا شویم.

"<yoastmark

 هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری یا به اصطلاح انگلیسی Business Intelligence که با حرف اختصاری BI  نشان داده می شود، در واقع مجموعه ای از ابزارها و امکاناتی است که به ما این اجازه را می دهد تا به وسیله آنها بتوانیم تمام مسائل مربوط به کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل نموده، نقاط قوت و ضعف خود را بیابیم و از همه این این نتایج در راه بهبود و بالا بردن راندمان کاری خود استفاده کنیم.

ابزارهای هوش تجاری انواع مختلفی دارند.  استفاده از نمودارها،  تحلیل های آماری و مطالعه گذشته بازار از جمله امکاناتی است که هوش تجاری با استفاده از آنها نسبت به تجزیه و تحلیل یک کسب و کار اقدام می نماید.

در واقع اگر بخواهیم کمی عامیانه تر و راحت تر هوش تجاری را تعریف کنیم،  می توانیم آن را ابزاری بنامیم،  که به وسیله آن می توان داده ها و اطلاعات را به پارامترهایی تبدیل نماییم که به وسیله این پارامتر ها می توان روند رقابت در بازار را برای خود با رقبا ایجاد کنیم.

پس اگر در در ماه های گذشته میزان فروش شرکت شما کاهش یافته است،  با وجود تلاش زیاد نمی توانید با رقبای خود رقابت داشته باشید،  پروژه ها و اهدافی که در ذهن داشته اید یکی پس از دیگری در حال شکست خوردن هستند  و به کل با اشکالات و ایراداتی روبرو شده اید که کاملا شما را گیج کرده اند و نمی دانید روش حل آنها چگونه است،  این هوش تجاری است که می تواند به کمک شما بیاید.

هر مدیر موفقی بایستی با ابزارها و امکانات هوش تجاری آشنا باشند و از آن برای پیشبرد اهداف شرکت و سازمان خود استفاده کند.  هوش تجاری ابزاری است که پیشرفت تکنولوژی آن را به انسان و کسب و کار او هدیه داده است. از اینرو اگر شما از این هدیه استفاده نکنید از بازار عقب مانده  و میدان رقابت را به رخ رقبا واگذار خواهید کرد.

"<yoastmark

 

از هوش تجاری چه انتظاراتی داریم؟

همانطور که تاکنون به این نتیجه رسیده اید، هوش تجاری هم مانند سایر ابزارهای به کار رفته در صنعت برای نزدیک تر کردن کسب و کار شما به موفقیت و سوددهی بیشتر است.

اما واقعاً چه انتظاراتی می توانیم از یک سیستم BI خوب انتظار داشته باشیم؟ دقت کنید که عدم ایجاد مزیت ها و انتظارات زیر می تواند نشان از ضعف در این سیستم شما باشد.

کمی سازی داده های کیفی

برای شروع، سیستم BI باید این توانایی را داشته باشد تا اطلاعات کیفی موجود درباره کسب و کار شما را به صورت کیفی تبدیل و آنها را آماده تجزیه و تحلیل نماید.

بررسی همه نقطه ضعف های موجود

در اولین قدم هوش تجاری باید بتواند نقطه ضعف های موجود سیستم کسب و کار شما را معرفی نماید. بدون اطلاع از نقاط ضعف نمی توان در جهت رفع و تقویت سیستم قدم بردارید.

ارائه راهکارهایی برای تقویت نقاط ضعف

در قدم بعدی با استفاده از ابزارهای هوش تجاری می بایست راه حل های منطقی و کاربردی را به کار ببندید که نقاط ضعف خود را پوشش داده و آنها را تقویت نمایید.

پیش بینی روند آینده بازار

پیش بینی آینده بازار هم با استفاده از اطلاعات آماری گذشته و حال توسط ابزارهای هوش تجاری فراهم آمده است. از این طریق شما می توانید برای یک اینده قدرتمند خود را آماده نمایید.

تحلیل رقبا

یکی دیگر از امکانات هوش تجاری امکان تحلیل بازار و عملکرد رقبای شما است. روش هایی که آنها برای موفقیت استفاده می نمایند، در این تکنیک مشخص خواهد شد.

افزایش بهره وی سیستم کسب  و کار

رسیدن به تمام موارد بالا در درجه اول می تواند بهره وری سیستم کسب و کار شما را بهبود بخشیده و آن را تقویت نماید.

امکان تصمیم گیری سریع و مطمئن

تجزیه و تحلیل صورت گرفته این امکان را برای مدیران فراهم خواهد کرد تا به درستی و در سریع ترین زمان برای انجام اقدامات لازم تصمیم گیری کنند.

رضایت کارفرما و مشتری

با به کار گیری ابزارهای هوش تجاری انتظار می رود که هم کارفرما و هم مشتری از محصول تولید شده  و میزان فروش آن رضایت داشته باشند.

"<yoastmark

فرایند هوش تجاری

اما برای اجرای سیستم BI در سازمان و شرکت خود چه مسیری را باید بپیمایید؟ پیاده سازی ابزارهای هوش تجاری در هر کسب و کاری روند یکسانی دارد. تنها این داده های ورودی خواهد بود که برای هر شرکتی می تواند متفاوت باشد.

مرحله اول جمع آوری اطلاعات

برای شروع فرایند هوش تجاری شما باید  در پله نخست همه اطلاعات لازم برای تجزیه و تحلیل در این سیستم را جمع آوری نمایید.

مرحله دوم ETL

ETL مخفف سه کلمه Extract به معنای استخراج، Transform به معنی تبدیل و Load به معنای بارگذاری است. در قدم اول فرایند هوش تجاری شما باید داده های مرتبط و مورد نیاز برای تحلیل را جمع آوری نموده و آنها را برای استفاده در سیستم هوش تجاری تبدیل به داده های خوانا نمایید. در این دسته بندی داده های پرت و غیر قابل استفاده حذف خواهند شد. در نهایت نیز آنها را در سیستم بارگذاری می نمایید.

مرحله سوم دسته بندی اطلاعات

در این مرحله از فرایند هوش تجاری شما باید انبار داده ای کامل و جامع داشته باشید. تمام اطلاعات استخراج شده در این مرحله در یک پایگاه داده متمرکز قرار خواهند گرفت تا استفاده از آنها راحت تر باشد.

مرحله چهارم مدل سازی با هوش تجاری

حالا نوبت به تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل های مختلف هوش تجاری می رسد.

مرحله پنجم ارائه اطلاعات

در آخر نیز نتایج بررسی های انجام گرفته برای تصمیم گیری در اختیار شما قرار می گیرند.

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.