استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت –  رهنمودهایی جهت تحقق منافع مالی و اقتصادی

 

مقدمه

سازمان های فعال در زمینه اقتصادی، آن هایی که به تولید و فروش محصولات اشتغال دارند و آن هایی که به ارائه خدمات می پردازند با هدف استراتژیک بهبود و ارتقاء رقابت پذیری خود به پیاده سازی سیستم های مدیریتی مختلفی دست می زنند.

ازجمله ی این متدهای گوناگون مدیریتی می توان به مدیریت استراتژیک، کارت امتیازی متوازن و غیره اشاره کرد. در این رویکرد، جایگاه سیستم های مدیریت کیفیت بسیار مهم بوده به طوری که اثربخشی و کارآمدی این سیستم ها – در صورت پیاده سازی صحیح –  ثابت شده و امتحان خود را داده است.

در کلیه سازمان هایی که با نگاهی کلان، سیستم های مدیریت کیفیت مانند ایزو ۹۰۰۱  و ایزو تی اس ۱۶۹۴۹ یا دیگر استاندارد ها پیاده سازی شده اند می توانید نتایج مثبت آن را به صورت عیان و مشخص ببینید. شما اگر مدیر ارشد یک سازمان هستید یا جزء مدیران میانی آن، اگر صاحب شرکت هستید و یا به مشاوره سیستم های مدیریت کیفیت مشغول هستید، مطمئنا با این مساله که آن را شرح خواهم داد برخورد کرده اید.

 

صاحبان صنایع، سیستم های مدیریت کیفیت، درک مزایا و منافع

خود من نیز بارها با این مسئله روبرو بودم و تصور می کنم شما نیز در موقعیت های مشابه قرار گرفته اید که در تشریح دلایل اثربخشی و کارآمدی سیستم های مدیریت کیفیت و برای حجت آوردن در برابر فرد صاحب اختیاری که می خواهد تصمیم بگیرد که

آیا سیستم مدیریت کیفیت مانند ایزو ۹۰۰۱ را در مجموعه ی تحت مدیریت خود به کار گیرد یا نه؟ همیشه دچار مشکل بوده اید که چطور پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت و صرف هزینه های مشاوره، طرح ریزی، استقرار و بهبود دادن آن منجر به دستیابی به اهداف اصلی سازمان که همان سود آوری است، می شود؟

این مسئله خصوصا در مورد مالکان شرکت هایی که تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک ندارند بیشتر موضوعیت دارد. هر چند که مجاب کردن مدیران مدرن امروزی نیز قدری پرزحمت می باشد.

معمولا برای جلب نظر مثبت و همکاری فرد مقابل برای پذیرفتن این واقعیت که سیستم مدیریت موثر، کارآمد و اثربخش می باشد، این عبارات به کارمی رود که

  • اجرای سیستم های مدیریت کیفیت، سبب و علت بهبود کیفیت شده
  • از این رهگذر مشتری خرسند و راضی شده
  • رضایت مشتری باعث تداوم خرید او از ما شده
  • ضمن آنکه دیگر مشتریان و خریداران نیز محصولات شرکت را خریداری کرده و یا از خدمات ما بهره می برند
  • مشتریان خشنود و راضی بیشتر خرید می کنند
  • ضمن آنکه کیفیت مطلوب محصولات و خدمات به سازمان این اجازه را می دهد که بهای بیشتری را برای محصولات خود مطالبه کند
  • فروش بیشتر و بهای بالاتر محصول و خدمات باعث می شود که حاشیه سود و همچنین فروش و باز هم سود، بیشتر شود

و این همان هدف اصلی سازمان ها و شرکت ها می باشد که در پی پیاده سازی و به کارگیری درست و صحیح سیستم مدیریت کیفیت محقق می گردد.

 

هزینه های کیفیت، روشی جهت سنجش اثربخشی سیستم های مدیریت کیفیت

با یک روش دیگر نیز شما می توانید اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت را به صورتی کاملا شفاف نشان دهید و آن متد COQ هزینه های کیفیت Cost Of Quality   می باشد. این تکنیک مفید بودن سیستم مدیریت کیفیت را با عدد و رقم و ريال نشان می دهد که همان زبان بین المللی کسب و کار می باشد و صاحبان شرکت ها و مدیران ارشد آن ها این زبان را به خوبی می شناسند. مطلب هزینه های کیفیت اطلاعات شما در این زمینه را افزایش می دهد.

 

سیستم مدیریت کیفیت ISO 10014 : 2006

به نظر می آید که ضعف سیستم های مدیریت کیفیت در نشان دادن ارتباط و همبستگی نزدیک تکنیک های مدیریتی و ابزارهای کیفی با مباحث مالی سازمان های اقتصادی و مواردی چون درآمد، بودجه، سود و غیره به چشم خبرگان و عالمان گردآورنده و پدیدآورنده ی سیستم های مدیریت کیفیت آمده است.

متخصصان عضو کمیته های تخصصی ایزو و مشخصا کمیته ی فنی ISO / TC 176 – مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت ، زیرکمیته SC3 فن آوری پشتیبان، استاندارد بین المللی ایزو ۱۰۰۱۴ را ارائه نموده اند. همانطور که آگاهی دارید پیش نویس استانداردهای ارائه شده، توسط اعضای دارای حق رای، بررسی شده و برای انتشار نیاز به حداقل ۷۵ درصد آرا دارد تا به تصویب برسد. این استاندارد در سال ۱۹۹۸ با عنوان ISO / TR 10014 منتشر گردید و در سال ۲۰۰۶ ویرایش شده و با عنوان ISO 10014 : 2006 منتشر گردیده است.

در آینده نزدیک این استاندارد را به همراهی یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد و ارتباط منطقی بین سیستم های مدیریت و کسب منافع مالی و اقتصادی را به صورت موشکافانه تحلیل خواهیم نمود.

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.