عارضه یابی

مشکلات، موانع  و سختی ها همیشه در پیش روی هر شرکت و سازمانی قرار دارند. در واقع این مشکلات هستند که باعث رشد و ارتقای سطح کیفی تولید و سازمان ها می شوند. بدون بروز مشکل هیچ کسی به فکر حل آن برنیامده و راهکاری برای بهبود کیفیت کار شرکت در بخش های مختلف نخواهد داشت.

عارضه یابی پدیده ای است که به وسیله آن می توان مشکلات و موانع موجود را به فرصت های بزرگ تبدیل کرد. احتمالاً شما با عبارت هایی مانند تبدیل تهدیدها به فرصت و استفاده از آنها برای ارتقای بهتر و رشد سریعتر آشنا باشید. مدیران سازمان ها باید بدانند که برای رسیدن به این مهم در برخورد با موانع نیاز به استفاده از خدمات عارضه یابی خواهند داشت.

در مقاله حاضر قصد داریم تا شما را هر چه بیشتر با این پدید سازمانی آشنا نموده و راهکارهای عملی آن را نیز مرور کنیم. در پایان این مقاله متوجه خواهید شد که هر سازمان و شرکتی برای پیشرفت در عرصه صنعت خود می بایست از اقدامات این رشته استفاده نماید.

عارضه یابی

عارضه یابی چیست؟

عارضه یابی نه فقط یک تکنیک ساده برای پیشرفت، بلکه یک روش مدیریتی حرفه ای در دنیای امروز برای سازمان ها است که مدیران موفق بایستی با اصول آن به صورت دقیق آشنا باشند. چه مشکلاتی در فضای کسب و کار جلوی شما قرار دارد؟ چرا با وجود تلاش زیاد در بخش های مختلف، فروش محصولات به بن بست خورده است؟ مشکل از کدام قسمت است؟ راه حل های حل این مشکل کدام ها هستند؟ پاسخ این سؤال ها در واقع می توانند تعریفی دقیق از پدید عارضه یابی باشند.

عارضه یابی پدیده ای سازمانی است که در آن یک تیم قوی و فوق العاده و آشنا با مفاهیم این پدیده سعی در پیدا کردن نقاط ضعف بحران ها و مشکلات پیش رو بر می آید. سپس با ارائه راهکارهایی مانند اخراج تیم ضعیف و جایگزین کردن آنها  و یا سایر روش ها برای حل آن دست به کار شده و در نهایت خروجی این پروژه می تواند رسیدن به یک سازمان یکپارچه و متعالی باشد.

فرایندعارضه یابی در سازمان ها را می توان به یک دوره کامل درمانی نزد یک متخصص مانند کرد. ابتدا پزشک با معاینه بایستی محل بروز مشکلات و بیماری ها را تشخیص دهد. چه ویروسی و در کجای بدن فرد باعث بروز این بیماری شده است؟ در قدم بعدی پزشک با معرفی راهکارهایی بایستی به دنبال برطرف کردن این بیماری و عوامل ایجاد کننده آن باشد. مسلما هر بیماری و روش ها و داروهای خاص خود را می طلبد. دقیقا در روند عارضه یابی سازمانی نیز تیم کنترل کننده باید شرایط لازم برای درمان هر معضلی را به صورت جداگانه و مربوط به آن تجویز نماید.

عارضه یابی

 

نیاز به عارضه یابی برای ارتقاء در دنیای امروز

عارضه یابی را می توان نقطه عطفی در رشد یک شرکت در دنیای امروز دانست. امروزه شرکت ها و سازمان های بسیار زیادی در جهان برای داشتن یک سیستم قدرتمند از مزایای عارضه یابی برای ارتقاء کیفیت کار خود بهره می برند.

از این رو هر شرکتی برای عقب نیفتادن در مسیر تعالی خود نیاز به استفاده از مزیت های آن خواهد داشت. بیایید با یک مثال ساده اهمیت استفاده از عارضه یابی را در سازمان های مختلف با هم بررسی کنیم. راندمان و کارکرد بهینه هر شرکتی در طول زمان با فاکتورهای مختلفی ارزیابی می شود.

به این معنی که داشتن یک خروجی عالی در زمان فعلی تضمین کننده این امر در سال های آینده نخواهد بود. مشتریان و سطح آگاهی های آنها و البته رقبا در حال پیشرفت هستند و هر روز هم رقبای جدیدی به بازار صنعت شما اضافه می شوند.

حال آیا می توان انتظار داشت که یک سازمان با پیمودن یک برنامه ثابت بدون تغییر در سیستم، به روند موفقیت آمیز خود ادامه دهد؟ تجربه ثابت کرده است که هر چند سال به چند سال سلایق مشتریان هدف به کل تغییر کرده و نیازهای آنها نیز با گذشت زمان دست خوش تحول می شود. سازمان ها و شرکت ها میز بایستی با استفاده از عارضه یابی خروجی های خود را منطبق بر دنیای بیرون تطبیق داده و کیفیت خود را در هر زمانی بالا نگه دارند.

اهداف عارضه یابی برای سازمان ها

طرح های عارضه یابی برای ارتقای سطح کیفی یک شرکت باید اقدام به ارائه راهکارهای لازم نمایند. در واقع شناخت نقاط ضعف و دلایلی عدم موفقیت تنها اولین بخش از پروژه عارضه یابی در هر سازمانی است.

بعد از این این طرح برای رساندن سازمان در مسیر رشد و رسیدن به هدف خود باید برنامه ریزی درستی داشته باشد. اما بعد از اتمام پروژه عارضه یابی بایستی چه سوالات و ابهاماتی در آن حل شده باشد؟ آیا تنها حل یک بحران پیش آمده می تواند نتیجه نهایی عارضه یابی باشد؟ مدیران شرکت ها باید بدانند که در عارضه یابی باید به دنبال حل ریشه ای یک مشکل بوده و راه های حل آنها را به صورت دقیق و عمده پیگیری نمایند.

در واقع بعد از انجام پروژه عارضه یابی علاوه بر اینکه چنین مشکلی دیگر نباید رخ دهد، عواقب ناشی از آن نیز برطرف شده و گریبانگیر شرکت نخواهند شد.

مراحل انجام عارضه یابی در شرکت ها

عارضه یابی پروژه ای است که در آن شما بایستی کل سازمان را اسکن نمایید تا پدیده معارض با اهداف سازمان را شناسایی کنید. داشتن پیش زمینه از برخی از بخش های سازمان به عنوان نقاط ضعف می تواند در نتیجه نهایی این پروسه اختلالاتی ایجاد نماید. از این رو طی کردن مراحل زیر می تواند ایده آل ترین روند در پروژه عارضه یابی باشد.

areze yabi

  • دردرجه اول بایستی سازمان به صورت کامل توسط تیم عارضه یابی شناسایی شود.
  • پیدا کردن لیست اولیه مشکلات و عوارض آنها در سازمان
  • شناخت دقیق از مدیرانی که این بخش ها را کنترل می نمایند.
  • بررسی عوارض ناشی از حل این مشکل به روش ها و تکنیک های موجود
  • ارائه و پیاده سازی طرح عارضه یابی برای برطرف کردن مشکل و قرار دادن سازمان در مسیر درست رسیدن به اهداف

البته این روند برای سازمان های مختلف می تواند تفاوت هایی هم داشته باشد.

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.