غذای امروز بوی اسکناس می‌دهد بررسی شیوه‌های افزایش فروش رستوران و کترینگ

معرفی روش های افزایش فروش رستوران

افزایش فروش رستوران و کترینگ مانند همه کسب و کار های دیگر از اهمیت بالایی برای کارفرمایان و کارآفرینان این حوزه برخوردار بوده و تجارت‌های غذایی مطرح جهان همواره مبالغ هنگفتی را صرف تحقیقات برای یافتن راه‌های نوین افزایش فروش رستوران و کترینگ — و سایر زمینه‌های صنعت غذا — می‌کنند. ما نیز این بار به بررسی راه‌های افزایش فروش رستوران و کترینگ پرداخته و نگاهی خواهیم داشت به شیوه‌های موثر بالا بردن فروش این دو حوزه پر سود و جذاب صنعت غذا و مواد خوراکی.

البته از آن‌جایی که تفاوت‌هایی میان رستوران‌ها و کترینگ‌ها (از منظر سیستم فعالیتی) وجود داشته و هر یک به نحو منحصر به فردی در تامین غذا دخیل‌اند، وجود برخی تمایزات میان شیوه‌های افزایش فروش رستوران و کترینگ نیز دور از انتظار نیست؛ لذا در این مطلب، علاوه بر بررسی راه‌های افزایش فروش رستوران و کترینگ، تفاوت‌های احتمالی در رویکردهای مناسب را نیز از نظر خواهیم گذراند.

کیفیت، بهترین مبلغ شماست

در همین ابتدای مبحث افزایش فروش رستوران و کترینگ می‌بایست به این نکته اشاره داشته باشیم که «کیفیت» یکی از اولویت‌های کسب و کار های مبتنی بر غذا بوده و بدون داشتن محصولی با کیفیت در وهله اول، افزایش فروش رستوران و کترینگ و سایر زمینه‌های مرتبط، امر دشواری خواهد بود.

البته گاهی داشتن غذا و خدماتی با کیفیت عالی برای دستیابی به موفقیت تجاری میان رقیبان کافی نبوده و بدون عرضه مناسب، چیزی عاید صاحبان کسب و کار مورد نظر نمی‌شود. اما به هر روی شما برای آغاز مراحل بعدی — تبلیغات، بازاریابی و … — به دست‌های پر احتیاج خواهید داشت. به عبارتی دیگر، موفقیت آتی شما در بخش‌هایی چون بازاریابی، تبلیغات و … منوط به داشتن محصول و خدماتی با کیفیت بوده و بدون وجود این امر، پایه‌های تبلیغاتی برای دوام جذب مشتری‌هایتان بسیار سست بنا خواهد شد.

بنابراین به خاطر داشته باشید که تبلیغات، بازاریابی و کلیه امور صورت گرفته جهت افزایش فروش رستوران و کترینگ، می‌بایست مکمل فعالیت‌های شما بوده و بهره‌گیری از آن‌ها، بدون توجه به کیفیت محصولات و خدمات، سود بادوامی برایتان در پی نخواهد داشت.

بازار، بازاریاب و بازاریابی…

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، برخی تفاوت‌های موجود میان ماهیت عملکردی رستوران و کترینگ، موجب بروز تمایزاتی در شیوه‌های افزایش فروش رستوران و کترینگ نیز شده و آن‌ها را از این منظر متفاوت جلوه می‌دهد. یکی از همین تمایزات مذکور، اتکای بیشتر کترینگ‌ها به مقوله بازاریابی مستقیم و بهره‌گیری از بازاریاب‌های حرفه‌ای جهت افزایش فروش خود است. از آن‌جایی که مشتریان اصلی کترینگ‌های بزرگ، مراکز، سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های مختلف است، بخش بازاریابی اهمیت بیشتری داشته و برقراری ارتباط با نهادهای مذکور نیز ملزم به بهره‌گیری از بازاریابان متخصص این حوزه است.

به بیانی دیگر، کترینگ‌های بزرگ (طرف قرارداد با مشتریان سازمانی) نیاز مبرمی به بازاریابی مستقیم یا B2B داشته و بر خلاف رستوران‌ها — و کترینگ‌های خرد شهری — برای جذب مشتریان بیشتر نیازمند معرفی خدمات خود از طریق بازاریاب‌ها هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که یکی از تمایزات مهم میان شیوه‌های افزایش فروش رستوران و کترینگ در همین اهمیت بازاریابی خلاصه شده و گرچه رستوران‌ها نیز نیازمند بهره‌گیری از بازاریابی حرفه‌ای برای بالا بردن درآمد خود هستند، اما این مقوله در کترینگ‌ها بیشتر حائز اهمیت است.

در واقع کترینگ‌هایی که به دنبال جذب مشتریان جدید هستند، خدمات، توانایی‌ها و محصولات خود را از طریق بازاریاب‌های متخصص این حوزه به نهادها، ارگان‌ها و شرکت‌های صاحب پتانسیل معرفی کرده و از همین راه آن‌ها را به عقد قرارداد ترغیب می‌کنند. اما این در حالی است که مشتریان اغلب رستوران‌ها — و حتی کترینگ‌های کوچک شهری — مراجعان یا سفارش‌دهندگان معمولی بوده و بهره‌گیری از بازاریابی جهت افزایش فروش رستوران ها و کترینگ های کوچک صرفا بهتر است به شیوه B2C یعنی برای کارکنان شاغل در شرکت ها و کسب و کار های کوچک مانند فروشگاه، بوتیک و … صورت گیرد. ولی به هر روی رستوران‌ها و سایر فعالان حوزه غذا نیز می‌توانند با استفاده از کمک متخصصین بازاریابی به شکلی مناسب، فروش خود را افزایش دهند.

تبلیغات را جدی بگیرید تا جدی گرفته شوید

یکی دیگر از تمایزات موجود در روش‌های افزایش فروش رستوران و کترینگ در بحث تبلیغات به چشم می‌خورد. همان‌طور که مستحضر هستید و پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، مشتریان کترینگ‌های بزرگ با رستوران‌ها متفاوت بوده و همین امر به معنای وجود مغایرت در قشر هدف تبلیغات نیز هست. مسئله تبلیغات برای رستوران‌ها اهمیت بسیار زیادی داشته و در افزایش درآمدشان نیز به شکل پررنگی حائز اهمیت است. البته نمی‌توان اذعان داشت که کترینگ‌ها محتاج تبلیغات نبوده و حضورشان در عرصه رقابتی برای موفقیت کافی است؛ بلکه بهتر است بگوییم نحوه تبلیغات این دو کسب و کار متفاوت بوده و قشر هدف هر یک نیز به کلی متمایز است.

ابزار تبلیغاتی رستوران‌ها نسبت به کترینگ‌ها بیشتر بوده و از آن‌جایی که قسر هدف‌شان مردم عادی است، بهره‌گیری از کلیه رسانه‌های جمعی اعم از تلویزیون، مجلات، روزنامه‌ها، رادیو و حتی فضای مجازی برایشان مقدور است. اما این مسئله برای کترینگ‌های بزرگ اندکی متفاوت بوده و بعید است در رسانه‌های مذکور (به غیر از روزنامه‌ها) شاهد تبلیغات مستقیم این کسب و کار باشیم. البته هرگز نباید از کترینگ‌های کوچک شهری که هدف‌شان تحویل غذا درب منزل مشتریان خود است غافل شویم و از این همین روی لازم به ذکر است که این دسته از کترینگ‌‌ها در بخش تبلیغات — صرف نظر از محدودیت‌های احتمالی بودجه — مشابه رستوران‌ها هستند. در واقع کترینگ‌های کوچکی که قشر هدف تبلیغات‌شان همان مردم عادی و سفارش‌دهندگان شهری است نیز می‌توانند برای افزایش فروش خود، بروشورهایی تهیه کرده و یا بسته‌بندی منحصر به فردی را جهت برندینگ و تبلیغات محصولات خود به کار بگیرند.

اما کترینگ‌های بزرگ در بخش تبلیغات با اندکی محدودیت مواجه بوده و بهره‌گیری از رسانه‌های جمعی و دیجیتال، بازده مناسبی برایشان به ارمغان نخواهد داشت. لذا کسب و کارهای کترینگی که مشتریان‌ هدف‌شان سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌ها و شرکت‌های بزرگ است، می‌بایست به دنبال شیوه‌های مناسب تبلیغاتی بوده و از طرق دیگری به ذهن مشتریان خود نفوذ کنند. به عنوان مثال، یکی از راه‌های تبلیغاتی برای این قبیل کترینگ‌ها، تهیه بروشورهای معرف با هدف توضیح قابلیت‌ها و خدمات از طریق بازاریابان است. یعنی کترینگ‌های بزرگ‌تر می‌توانند مستقیما وارد مذاکره با مشتریان احتمالی خود شده و از طریق بازاریابان‌‌شان، فرآیند تبلیغات را کاملا یک به یک تکمیل کنند.

فضای مجازی برای رستوران‌ اما وب سایت برای کترینگ!

از آن‌جایی که افزایش فروش رستوران و کترینگ به معنای جذب مشتری بیشتر بوده و یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های جلب مشتری نیز، ورود به ضمایر افراد است، استفاده از پتانسیل فضای مجازی، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در کنار وب‌سایت‌ها اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. امروزه اغلب افراد قبل از هرگونه انتخاب، سری به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی زده و رستوران، کافی‌شاپ یا فود کورت‌های مختلف را از دید سایر مشتریان بررسی می‌کنند. از طرفی اپلیکیشن‌های بسیاری نیز در همین حوزه فعال بوده و با امتیاز دهی به رستوران‌ها، کافه‌ها، کترینگ‌های شهری و … میزان فروش این کسب و کارها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

برای افزایش فروش رستوران و کترینگ به هیچ وجه نباید از قدرت اینترنت غافل شد! چرا که حتی نهادها و سازمان‌های جویای کترینگ نیز بدون شک بخشی از تحقیقات خود را از طریق اینترنت انجام داده و سابقه کترینگ‌ مورد نظرشان را در دنیای مجازی بررسی خواهند کرد. این امر برای رستوران‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ بیشتری داشته و امروزه عدم حضور در صفحات مجازی و اپلیکیشن‌های غذایی یک امتیاز منفی برای این تجارت‌ها محسوب می‌شود. اینترنت، همانند کلیه مسائل تجاری امروزی، نقش مهمی در افزایش فروش رستوران و کترینگ ها نیز داشته و بکارگیری صحیح از آن، برای هر دو تجارت مذکور ضروری است.

البته کترینگ‌های بزرگ قطعا نیازی به حضور در اپلیکیشن‌های غذایی نداشته و بهتر است قالب وجهه مجازی خود را از طریق وب‌سایت به نمایش بگذارند. اما رستوران‌ها می‌توانند هم در شبکه‌های مجازی حضور داشته و هم با احداث وب‌سایت‌ مناسب خودشان مشتریان بیشتری را جذب کنند. (مشتری بیشتر نیز به معنای سود بیشتر خواهد بود). در سال‌های اخیر سفارش آنلاین غذا نیز به یکی از منابع درآمدزای تجارت‌های مبتنی بر غذا مبدل شده و اگر رستوران یا کترینگ‌های کوچکی که مشتریان عادی دارند از این ابزار به خوبی استفاده کنند میزان فروش‌شان به شدت افزایش خواهد یافت.

رستوران بی‌جا مانع کسب است!

یکی از نکات حائز اهمیت در شیوه‌های افزایش فروش رستوران و کترینگ، انتخاب موقعیت مکانی مناسب با توجه به تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط است. از آن جایی که محل قرار گیری رستوران، نحوه دسترسی مشتریان، رقیبان فعال در آن منطقه‌ و پتانسیل اقتصادی محیط در افزایش فروش رستوران و کترینگ موثر است، انتخاب محلی مناسب برای احداث/تاسیس یک رستوران به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی پروژه قلمداد می‌شود.

البته می‌بایست به این مطلب نیز اشاره داشت که کترینگ‌های بزرگ صاحب سالن پذیرایی نبوده و به طور مستقیم با مشتریان معمولی در ارتباط نیستند، لذا این کترینگ‌ها در انتخاب موقعیت جغرافیایی خود می‌بایست نکات دیگری از قبیل زیربنا و بودجه را در نظر بگیرند. در واقع می‌توان اذعان داشت که موقعیت جغرافیایی و مکانی برای کترینگ‌های بزرگ تاثیر عمده‌ای روی میزان فروش نخواهد داشت.

بدون کانسپت حرفی برای گفتن نخواهید داشت

کانسپت، تم و منوی غذایی هم‌خوان با آن‌ها یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش فروش رستوران و کترینگ محسوب می‌شود. البته کترینگ‌هایی که عرضه مستقیم غذا به مشتری نداشته و صرفا به شکل قراردادهای بزرگ فعالیت می‌کنند، تنها قادر به ارائه یک منوی غذایی منحصر به فرد بوده و از آن‌جایی که دارای سالن پذیرایی نیستند، تم و کانسپت طراحی بخصوصی نیز ندارند. اما رستوران‌ها از این قاعده مستثنی بوده و انتخاب کانسپتی مناسب در کنار هماهنگ نمودن آن با اهداف تجاری کسب و کار مورد نظر، تاثیر شگرفی در میزان فروش‌شان باقی خواهد گذاشت.

امروزه رستوران‌های متنوعی با کانسپت‌های بسیار جذاب و بعضا گران‌بها، سعی در جذب مشتریان بیشتر داشته و اهمیت این موضوع نیز به شکلی روز افزون در حال افزایش است. فراموش نکنید که اگر تم و کانسپت اصلی رستوران شما با غذاهای منو تان هم‌خوانی نداشته باشد، احتمال کاهش فروش‌تان بیشتر شده و از طرفی مشتریان ثابتی به دست نخواهید آورد. در حال حاضر جلوه‌های بصری یکی از اولویت‌های مشتریان نیز محسوب شده و بسیاری افراد حاضرند برای صرف غذا در محیطی زیبا و دلچسب، مبالغ بیشتری نیز پرداخت کنند. لذا طراحی کانسپت و تم مناسبی که با سبک منوی غذایی‌تان نیز هماهنگ باشد را در اولویت امورتان قرار داده و فروش‌تان را افزایش دهید.

به پرسنل خود اتکا کنید

تحقیقات حاکی از آن است که پرسنل غیرحرفه ای بزرگترین عامل بازنگشتن مشتریان به یک رستوران می باشد و ۶۸٪ مشتریان یک رستوران که تصمیم می گیرند دیگر هرگز به آنجا بازنگردند به دلیل مواجهه با رفتار نامناسب یک یا چند پرسنل، دست به این انتخاب ناگوار می زنند! این آمار نشان از اهمیت فوق‌العاده‌ بالای پرسنل یک رستوران داشته و میزان زیان ناشی از رفتار یک یا چند پرسنل آماتور، در برخی شرایط جبران ناپذیر خواهد بود. بنابراین برای افزایش فروش رستوران خود توجه ویژه‌ای به پرسنل‌تان داشته و حتی‌الامکان از افراد آموزش دیده در بدنه کسب و کار خود استفاده نمایید. البته کترینگ های بزرگ به دلیل اینکه پرسنل پذیرایی و‌میزبانی ندارند از این حیث خیال شان آسوده تر است و این مسئله روی فروش آنها تاثیری ندارد.

فراموش نکنید که بخش عظیمی از سود شما از طریق تکرار فروش محصولات‌تان به مشتریان پیشین به دست آمده و عملی ساختن چنین فرآیندی در عین سودآوری، دشوار نیز هست. داشتن پرسنل مجرب و رعایت باقی نکات این مطلب، به شما امکان بالا بردن نرخ تکرار فروش و جذب مشتریان ثابت بیشتری را داده و در دراز مدت بهره‌وری پرژوه‌تان را به شدت افزایش خواهد داد.

با برندینگ آینده خود را بیمه کنید

یکی از راه‌های موثر در افزایش فروش رستوران و کترینگ بهره‌گیری صحیح و بجا از مقوله برندینگ است. برندینگ درست علاوه بر افزایش فروش رستوران و کترینگ، در شکل‌گیری یک ماهیت با ثبات برای تجارت‌های مذکور نیز تاثیر گذار بوده و کلیه تبلیغات و بازاریابی‌های صورت گرفته را تقویت می‌کند. کسب و کار شما نیاز به یک وجهه و هویت پایدار داشته و اگر می‌خواهید در فضای پر رقابت امروزی متفاوت بدرخشید، برندینگ لازمهٔ موفقیت‌تان است. در حال حاضر فضای مجازی و اینترنت تبلیغات را برای بسیاری از افراد سهولت بخشیده و اغلب تجارت‌های غذایی خرد و بزرگ را در کنار یکدیگر به رقابت مشغول‌ کرده است. اما نکته کلیدی جهت ایجاد تمایز و خوش درخشیدن در همین عرصه پر هرج و مرج، بکارگیری مناسب از برندینگ و ایجاد هویتی منحصر به فرد است.

اما مبحث برندینگ به تخصص فراوان و شناخت دقیقی از بازار پر رقابت امروز داشته و پیاده‌سازی صحیح آن کار هر کسی نیست! لذا اگر به فکر افزایش فروش رستوران و کترینگ خود بوده و یا قصد ورود به چنین عرصه‌های پر رقابتی را دارید، رستوپرو خدماتی کاملا حرفه‌ای را به شما ارائه کرده و به دلیل دانش و شناخت عمیق خود از تمامی جوانب این حوزه، قادر به راهنمایی، مشاوره و همکاری با کسب و کارتان است.

همین حالا دست به کار شده و برای افزایش فروش کسبو کار خودتان با ما وارد ارتباط شوید؛ مشاوران و متخصصان ما همواره آماده پاسخگویی به شما هستند.

۰۲۱۴۴۲۲۵۲۱۳

۰۲۱۴۴۲۳۴۳۲۲

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.