مروری بر استاندارد ISO10015

با توجه به تغییرات  توازن قدرت در دنیا به  صورتی که تقسیم بندی از قدرت های نظامی به قدرت مالی و در حال حاضر به اطلاعات تغییر یافته است باید توجه داشت که استفاده مناسب از دانش و ایجاد دانش در حال حاضر یکی از معضلات سازمانهای فعلی کشور ما می باشد

در سالهای آغازین قرن بیست و یکم توجه به این نکته ضروری است که قرن بیستم میلادی ، شاهد رشد شتابنده تکنولوژی و فرآتر از آن شتاب فزآینده علوم و معارف اطلاعات بشر است . گفته می شود که علوم و معارف بشری در هر ۱۰ سال دو برابر می شود و البته این زمان در رشته های گوناگون متفاوت است ، به گونه ای که در رشته برق هر ۵سال ، در رشته الکترونیک ۳سال و در رشته کامپیوتر یک سال برآورد شده است . در چنین شرایطی و در فضای کاملا رقابتی و در محیط پر تلاطم که حیات سازمانها در معرض خطر است ، مدیران دیگر نمی توانند با تکیه بر دانش و اطلاعات و توانایی خود را بپیمایند و در عوض با در اختیار قرار گرفتن کارکنان با دانش ، آگاه ، ماهر ، تحول آفرین و خلاق از یکسو و توانمند ساختن فرآیند آموزش از سوی دیگر تلاش در پیشی جستن از رقیبان داشته باشند.

با توجه به تحولات چشم گير در عرصه علم و تكنولوژي، سازمان هاي مايل به ماندگاري و رقابت را با چالش‌هاي نويني روبرو ساخته است. توسعه سازماني از طريق توسعه منابع انساني و ارتقاء بهره وري نيروي كار، از جمله مهمترين استراتژی ها و چالش هاي پيش روي مديران ارشد سازمان ها است و دستيابي به اين مهم به طرق گوناگون ميسر مي گردد.

در اين راستا آموزش و ارتقاي سطح دانش، نگرش و توانمندي هاي پرسنل امري زير بنايي و اجتناب ناپذير است. تصور توسعه منابع انساني در بدنه سازمان و در نتيجه تحول سازماني بدون تحقق توسعه در سطوح مختلف كاركنان و بويژه لايه هاي مديريتي منتفي است. فرآيند ارتقاء توانمندي كاركنان سازمان مي بايست متناسب با ماهيت سازمان و در راستاي استراتژي ها و اهداف آن باشد و در اين راستا “آموزش” نقش اساسي بر عهده دارد. براي تحقق سطح مطلوب هدفمندي و جهت داري آموزش، وجود يك برنامه آموزشي جامع و متناسب ضروري است.

در این راستا سازمان جهانی ISO اقدام به تهیه استاندارد هایی در این زمینه از جمله استاندارد ISO10015,IWA2پرداخته است .

باید توحه داشت استاندارد IWA2ویژه سازمانهای آموزش دهنده جهت ارائه خدمات آموزشی  مانند سازمان آموزش فنی و حرفه ای بوده و استاندارد ISO10015 ویژه کلیه سازمانها جهت ایجاد نظامی برای نیاز سنجی ، برنامه ریزی ، اجرا و پیگیری اثربخشی آموزش برای پرسنل داخلی می باشد.

 

برای دریافت مشاوره در راستای این استاندارد با ما تماس بگیرید

۰۲۱۴۴۲۲۵۲۱۳

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.