هرآنچه یک مهندس نیاز دارد بداند: قسمت ۲

مروری بر استاندارد ISO 17025

استاندارد بین المللیISO/IEC 17025  یکی از استانداردهای اصلی و به روز در زمینه مدیریت آزمایشگاه است که حاصل نتایج استانداردهای ISO/IEC Guide 25 و استاندارد اروپایی EN45001 می باشد که جایگزین هر دوی آنها شده است. این استاندارد شامل کلیه الزاماتی است که آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون باید آنها را برآورده سازند تا بتوانند اثبات کنند که یک سیستم کیفیت را به کار گرفته و از نظر فنی صلاحیت داشته و قادر به فراهم آوردن نتایج معتبر ‌است.

باید توجه شود که مراجع تأیید صلاحیت که صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون را به رسمیت می‌شناسد، باید این استاندارد را به عنوان مبنای تأیید صلاحیت خود قرار دهند. آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیونی که الزامات  ISO 17025را برآورده نمایند، خودبه‌خود الزامات استانداردهای ISO 9001 و ISO 9002 را نیز برآورده خواهند نمود (برای مطالعه پیرامون استاندارد ISO 9001:2015 کلیک کنید). با این حال گواهی انطباق با استانداردهای ISO 9001 و ISO 9002 به تنهایی حاکی از صلاحیت آزمایشگاه در فراهم آوردن و ارائه داده‌ها و نتایج فنی معتبر نخواهد بود.

مسئولیت هر آزمایشگاه این است که فعالیت های آزمایش و کالیبراسیون خود را به نحوی انجام دهد که الزامات این استاندارد رعایت شده و مراجع قانونی، خواسته‌های مشتریان و  یا سازمان هایی که آزمایشگاه ها را به رسمیت می‌شناسند، نیز برآورده گردد. این استاندارد شامل دو بخش الزامات مدیریتی و الزامات فنی می‌باشد. برآورده شدن این دو به معنی داشتن صلاحیت بر اساس  ISO 17025 است.

 

برای مطالعه بیشتر پیرامون این استاندارد و دانلود رایگان استاندارد کلیک کنید. 

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.