معرفی ایزو ۱۴۰۰۰

در سال های اخیر با اوج گیری مسئله حفاظت از محیط زیست ، تعداد زیادی از استاندارد های زیست محیطی به صورت ملی ، منطقه ای و بین المللی ایجاد شده اند. هر یک از استانداردها در راه به تحقق رساندن اهداف خود، تعدادی از موانع تجاری نیز ایجاد می کردند. افزایش حساسیت نسبت به نیازهای زیست محیطی منجر شد که در ژوئن ۱۹۹۲ در کنفرانس ملل متحد در مورد محیط زیست و توسعه در برزیل ، مفهوم توسعه پایدار مطرح و بیش از ۱۰۰ کشور جهان در مورد نیاز به وجود استاندارد های بین المللی مدیریت زیست محیطی توافق نمایند.

در این راستا شركت فرايند بهبود پارسيان با اتكاء به تجربه ۱۵ ساله خود در زمينه مشاوره و آموزش سیستم‌های مديريتي و ساير خدمات مرتبط با استفاده از دانش و تجربه متخصصان و اساتيد دانشگاهي فعاليت می‌نماید. اين شركت با اجراي بيش از ۵۰۰ پروژه اجرايي در سازمان‌های ايراني و برگزاري بیش از ۱۰۰۰ دوره‌ای آموزشي مختلف، همكاري خود با گروهي از مشاوران بین‌المللی و اساتید دانشگاهی از سال ۱۳۸۳ شروع نموده است.از جمله مهمترین فعالیت های این شرکت ارائه مشاوره درخصوص استانداردهای بین المللی از جمله استاندارد های بین المللی مدیریت زیست محیطی می باشد.

استاندارد خانواده ISO 14000 شامل استاندارد های بین المللی در رابطه با سیستم های زیست محیطی می باشد. این استاندارد در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط کمیته فنی ۲۰۷ سازمان ایزو به وجود آمد. یک سیستم مدیریت زیست محیطی می تواند به عنوان بخشی از سیستم جامع مدیریت به حساب آید. این سیستم شامل ساختار سازمانی، فعالیتهای طرح ریزی، تعریف مسئولیتها، تعیین روش ها و فرآیندها و همچنین در اختیار گیری منابع لازم برای تهیه، اجرا، بازنگری و حفظ خط مشی زیست محیطی سازمان است. لازم به ذکر است دامنه کاربرد این استاندارد در تمامی صنایع کاربرد دارد.

 

معرفی ایزو 14000

سیستم مدیریت محیط زیست بر مبنای استاندارد ISO 14001 به عنوان یک الگوی اجرایی توسط مرجع صدور گواهینامه (Certificationn Body ) مورد ارزیابی قرار می گیرد. از اصلی ترین مزایای بکارگیری این استاندارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد سیستمهای مدیریت زیست محیطی که منجر به حفاظت بیشتر از محیط زیست می شود.

به حداقل رسانیدن موانع غیر تعرفه ای تجاری و تسهیل تجارت بین الملل با توجه به بها دادن بیشتر به محیط در سازمان ها

جلب مشتریان بیشتر و افزایش سهم بازار در سطح بین المللی

افزایش رعایت مقررات و قوانین مربوط به محیط زیست

استفاده بهینه از منابع طبیعی

تسهیل تجارت بین الملل

ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای سازمان

استاندارد های سری ایزو ۱۴۰۰۰ بطور کلی در سه گروه طبقه بندی می شوند:

الف – استانداردهای سیستم های مدیریت زیست محیطی (ایزو ۱۴۰۰۱ ، ایزو ۱۴۰۰۴(

ب- استاندارد های مدیریت زیست محیطی (ایزو ۱۴۰۱۵ ، سری ۱۴۰۳۰ ، سری ۱۴۰۴۰(

ج- استاندارد های راهنما و پشتیبان (سری ایزو ۱۴۰۶۳ ، ایزو ۱۹۰۱۱ ، ایزو ۱۴۰۵۰) سیستم مدیریت زیست محیطی براساس الزامات استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱الزام.

جهت دریافت مشاوره درخصوص این استاندارد با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.