هرآنچه یک مهندس نیاز دارد بداند: قسمت ۳

معرفی استاندارد IATF 16949

استاندارد IATF 16949  با گذشت هفت سال و با تغییرات به نسبت زیاد در سال ۲۰۱۶ منتشر گردید و به جای استاندارد نسخه قبلی خود یعنی ISO/TS 16949 الزام شد. الزامات استاندارد IATF 16949  بر پایه الزامات استاندارد ۲۰۱۵:ISO 9001 می باشد (برای مطالعه پیرامون این استاندارد کلیک کنید) و بعد از آن الزامات استاندارد IATF 16949 در اکتبر سال ۲۰۱۶ مورد بازنگری قرار گرفت و با عنوان الزامات استاندارد IATF 16949 منتشر گردید.

شركت فرايند بهبود پارسيان با اتكاء به تجربه ۱۵ ساله خود در زمينه مشاوره و آموزش سیستم‌های مديريتي و ساير خدمات مرتبط با استفاده از دانش و تجربه متخصصان و اساتيد دانشگاهي فعاليت می‌نماید. اين شركت با اجراي بيش از ۵۰۰ پروژه اجرايي در سازمان‌های ايراني و برگزاري بیش از ۱۰۰۰ دوره‌ای آموزشي مختلف، همكاري خود با گروهي از مشاوران بین‌المللی و اساتید دانشگاهی از سال ۱۳۸۳ شروع نموده است.

یکی از مهمترین شاخه های فعالیت این شرکت، فعالیت در حوزه مشاوره، پباده سازی، اجر و آموزش استانداردIATF 16949 می باشد.

IATF عبارت است از : International Automotive Task Force 

همانطوری که آشکار است، استاندارد ISO9001  یک استاندارد عمومی محسوب می شود اما استاندارد IATF 16949  یک استاندارد خاص برای تولید کنندگان قطعات خودرو بشمار می رود که برای آنها رعایت الزامات استاندارد IATF 16949  بسیار مهم و الزامی می باشد. هنگامی که سازمان در زمینه قطعات خودرویی نیاز دارد توانایی های خود را در ارائه یکنواخت محصولات و خدمات منطبق با الزامات مشتری و الزامات قانونی و مقرراتی به صورت کاربردی ارائه کند، پیاده سازی الزامات استاندارد IATF 16949:2016 پاسخگوی سازمان خواهد بود.

در یک نگاه کلی، اصلی ترین و آشکارترین تغییر در استاندارد IATF 16949 نسبت به ISO/TS 16949 تغییر فصول استاندارد از هشت فصل به ده فصل می باشد. همچنین برخی از اصلی ترین تغییرات در زیر اشاره شده است:

تعیین دامنه کاربرد سیستم مدیریت کیفی

الزامات ایمنی مرتبط با قطعات و فرآیندها

الزامات محصولات با نرم‌افزارهای مرتبط

الزامات خاص مشتری

تاکید کامل بر اجرای تفکر مبتنی بر ریسک در سازمان

انطباق محصولات و فرآیندها

تغییر مسئولیت مدیریت به رهبری

پیاده سازی سیاست های ضد ارتشا و افشاگری

مدیریت گارانتی

مدیریت زیرمجموعه‌های تأمین‌کنندگان تا اولین تامین کننده و الزامات توسعه آن‌ها

اثربخشی و کارایی فرآیند

مالکان فرآیندها

برایت مشاوره در خصوص استاندارد IATF 16949 کلیک کنید. 

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.