تحلیل بازار

قبل از شروع به هر اقدامی در بازار، شما نیاز خواهید داشت تا با استفاده از تجزیه و تحلیل داده های کسب و کار خود از گذشته نسبت به پیش بینی آینده آن تا حدودی اقدام نمایید. بدون تجزیه و تحلیل داده های کسب و کار بازار خود بی گدار به آب زده اید. این روند می تواند در کوتاه مدت شکستی بس بزرگ را برای شما رقم بزند. یکی از مهم ترین پارامترها در تعیین کیفیت کسب و کارها تحلیل بازار است. در مدل های تحلیل بازار شما با مزیت هایی روبرو خواهید شد که این مزیت ها می توانند در مدت زمانی بسیار کوتاه راندمان کاری عالی برای شما ایجاد کرده و مسیر را برای شما هموار شازند. از این رو در این مقاله بر آن شدیم تا شما را هر چه بیشتر با موضوع تحلیل بازار آشنا نماییم.

تحلیل بازار1

تحلیل بازار

تحلیل بازار چیست؟

تحلیل بازار همانطور که از اسم آن پیداست روشی برای بررسی دقیق بازار در همه جوانب است. چه به صورت کمی و چه به صورت کیفی تحلیل بازار می تواند ارزش های بازار کسب و کار شما را برای شما بررسی کرده و دیدی کاملاً واضح و روشن از آن برای شما فراهم آورد. در واقع بعد از انجام عملیات مربوط به تحلیل بازار شما بایستی همه موانع پیش روی خود را در کسب و کار خود بشناسید. مزیت های بازار را بدانید. با روش ای فروش محصولات در آن آشنا شده و بهینه ترین نحوه ارتباط با مشتری را بیاموزید. یک تحلیل بازار قدرتمند این امکان را برای شما فراهم خواهد آورد تا تحلیل درستی از روند بازار در گذشته، حال و آینده داشته باشید.

شاید در دید اول این پارامتر در کسب و کارها و طرح ای پیشنهادی برای آنها خیلی اهمیت نداشته باشد. اما با بررسی و نگاه عمیق تر به این مهم می توانید دید بسیار فوق العاده ای را از بازار خود و رقابتی که قرار است در آن وارد شوید، داشته باشید. در واقع این پارامتر می تواند روشی برای تخمین شرایط در آینده نیز باشد. با این تفسیر پر بیراه نخواهد بود اگر بگوییم که تحلیل بازار می تواند شکست یا موفقیت پروژه شما را در همان بدو شروع کار پیش بینی نماید. بسیاری از افراد در شروع کسب و کار خود این پارامتر را سطحی برداشت کرده و آن را خیلی جدی نمی گیرند. همین موضوع باعث می شود تا در آینده به راحتی با اشتباهاتی بزرگی تمام بازار خود را از دست بدهند.

پارامترهای اصلی در تحلیل بازار

  • دید دقیق از صنعت

در قدم اول در تحلیل بازار شما باید دیدی درست و دقیق از صنعتی که در حال ورود به آن هستید داشته باشید. این صنعت در حال حاضر چه جایگاهی در بازار ایران داشته و چه روندی را طی می کند. آیا امکان پیشرفت در چنین صنعتی برای کسب و کارهای تازه وجود دارد؟ این ا مواردی است که می توان از مهم ترین سوالات تحلیل بازار در بررسی صنعت مورد نظر انتظار آنها را داشت.

  • تقاضای بازار و مشتریان هدف

در قدم دوم شما باید به این نتیجه برسید که برای کسب و کار شما هنوز تقاضا وجود داشته و کاربران معقولی هنوز در انتظار دریافت خدماتی از جانب شما هستند. این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در تحلیلی این قسمت حتماً محدودیت های جغرافیایی نیز می تواند دخیل باشد. زیرا بسیاری از بازارها در استان ها و مراکز مختلف هنوز هم تقاضای زیادی دارند در حالی که در سایر استان ها تقاضا برای آنها وجود نداشته و ورود به این کسب و کارها اشتباه می باشد.

تحلیل رقبا شاید اصلی ترین قسمت تحلیل بازار تحلیل رقبا در آن است. هر رقیبی احتمالا نقطه ضعف ها و نقاط قوتی دارد. این مهم از تحلیل بازار اگر به درستی و با قدت بالا صورت پذیرد، مطمئناً می تواند برای آینده کسب و کار شما نیز بسیار مثمر ثمر باشد. در صورتی که نتایج حاصل از همه قسمت های تحلیل بازار وای به شروع کسب و کار شما داد، نتایج حاصل از تحلیل رقبا می تواند تبدیل به یک برگ برنده در کسب و کار شما باشد.

  • سهم شما از بازار

در قدم بعدی تحلیل بازار باید میزان سهم خود را در بازار مشخص نمایید. در واقع این پارامتر به این موضوع دقت دارد که آیا ورود به این بازار و موفق شدن در آن با همان خواسته هایی که دارید می تواند سودآوری مناسبی برای شما ایجاد نماید؟ کسانی که بازاری هستند تحلیل دقیقی از سود و سودآوری دارند. اینکه میزان دقیق سود معقول برای شما چقدر است بستگی به کسب و کار شما خواهد داشت.

  • موانع روبرو

قدم بعدی تحلیل بازار نیز به بررسی موانع روبروی شما در بازار خواهد پرداخت. این که در صنعتی که قصد ورود به آن را دارید با چه موانعی روبرو خواهید بود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مثلا فرض کنید شما وارد صنعتی شده اید که مواد خام اولیه آن از خارج تامین شده و این واردات در حال حاضر تحریم است. آیا می توانید از این کسب و کار انتظار ثمرنشینی داشته باشید؟

  • قوانین حاکم

در نهایت در آخرین اقدام شما باید به صورت کامل با قوانین بازار آشنا شوید. شناخت محدودیت های قانونی در بسیاری از موارد می تواند منجر به هدف گذاری صحیح تر برای شما شود.

تحلیل بازار2

تحلیل بازار

اهداف کاربردی تحلیل بازار

مهم ترین هدفی که شما در تحلیل بازار به دنبال آن می باشید، فهمیدن این موضوع است که آیا شروع این کسب و کار می تواند توجیه اقتصادی داشته باشد؟ هر کسب و کاری برای رسیدن به پول و درآمد انجام می شود. البته پول همه چیز نیست اما بخش مهمی از کسب و کار محسوب می شود. از این رو نداشتن توجیه اقتصادی به معنای ناکارآمد بودن طرح کسب و کار شما است. دومین هدف مهم دیگر تحلیل بازار نیز بررسی شرایط پیشرفت شما در کسب و کار است. توجیه اقتصادی بودن یک طرح در طول زمان معانی متفاوتی دارد. به این ترتیب که توجیه پذیری اقتصادی در طول زمان متغیر بوده و با اعداد و پارامترهای متغیری محاسبه می شود. از این رو امکان پیشرفت و ارتقا نیز بایستی در تحلیل بازار مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.