کارآفرینی

کارآفرینی در تعریف عام به راه اندازی یک کسب و کار اطلاق می شود که در آن افراد برای به دست آوردن سود اقدام به استفاده از تخصص، هنر و یا ایده های خود برای درآمد بیشتر هستند. البته این تعریف برای کارآفرینی کمی سطحی بوده و معنی عام این موضوع است.

در حالت تخصصی کارآفرینی می تواند حتی توسعه یک کسب و کار فیزیکی و یا حتی طراحی یک شبکه درآمد آنلاین نیز باشد. برخی از مردم معنی کارآفرینی را تنها در ایجاد یک کسب و کار فیزیکی می پندارند که در آن فرد با همکاری سایرین اقدام به راه اندازی یک کارگاه تولیدی نموده و محصولی را در یکی از صنایع مختلف به بازار ارائه می نماید.

با پیشرفته تر شدن جوامع  و استفاده از تکنولوژی های نوین مانند موبایل اکنون تنها با داشتن یک خط موبایل و اینترنت می توان اقدام به کارآفرینی نمود. اما جدای از تعریف این پروسه نیاز به اقداماتی هم دارد که در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر با این واژه آشنا شویم.

کارآفرینی1

کارآفرینی۱

قدمت کارآفرینی

کارآفرینی کلمه ای بسیار قدیمی است که از زبان فرانسه وارد فرهنگ زبان مردم شده است. البته سابقه ایجاد چنین شغل هایی در تاریخ در درجه اول به قدمت خود انسان ها است. زیرا از همان ابتدا انسان ها به دنبال ایجاد حرفه هایی برای خود بودند که در کنار آن هم خود به روزی می رسیدند و هم برای دیگران محصولی را تولید می نمودند.

اما به طور خاص این واژه از قرن ۱۷ میلادی وارد چرخه فعالیت شغلی انسان ها شده است. در این دوره ها انسان هایی ثروتمند با ایجاد کارخانه های بزرگ اقدام به ایجاد شغل برای بقیه افراد جامعه نموده و خود نیز به سودهای بیشتری می رسیدند.

کارآفرینی در ایران اما قدمت خیلی زیادی ندارد. چند دهه ای است که اما ظهور برخی کسب و کارها در کشور ما تبدیل به کانون توجه کارآفرینان شده است. در حال حاضر نیز کسب و کارهای اینترنتی در حال رونق گرفتن هستند.

کارآفرین کیست؟

در یک تعریف کلی به کسی که با ایده جدید اقدام به شروع کسب و کاری می نماید، کارآفرین اطلاق می شود. اما حتماً نباید این کسب و کار منحصر به فرد باشد. برخی ها تنها به دنبال ایده هایی کاملا نو هستند که هیچ کس آنها را امتحان نکرده باشد.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از ایده های صد در صد نو می تواند ریسک کار شما را نیز افزایش دهد. برای کاهش ریسک می توان از ایده هایی استفاده نمود که قبلاً کاملا امتحان خود را پس داده اند و اکنون شما تنها با کمی بال و پر دادن به آنها می توانید از آن استفاده نمایید.

حتی ارائه خدمات گذشته با روش های نوین و متکی به تکنولوژی هم می تواند معنای کارآفرین را برای شما به وجود بیاورد.

بهترین ها کارآفرینان ایران و آنها که به درآمدهای بسیار بالایی رسیده اند، حتی هیچ ایده جدیدی هم نداشته اند و تنها با نمونه برداری از مدل های خارجی اقدام به ارائه خدمات مورد نظر در ایران نموده و به سودهای هنگفتی هم رسیده اند. برای مثال ایده فروشگاه اینترنتی که در حال حاضر چند نمونه از پرسودترین های بازار ایران را شامل می شود، ایده ای است که قبلاً در کشورهای بزرگ جهان اعم از آمریکا، چین و اروپا امتحان شده و با استقبال زیادی روبرو شده است.

اجرای همین ایده در ایران باعث شده تا امروز برخی از کارآفرینان ثروت زیادی از این طریق به دست بیاورند. کارآفرینی مراحل مختلفی دارد که مجموعه ای این مراحل است که یک کارآفرین را به کارآفرینی موفق بدل می کند.

کارآفرینی2

کارآفرینی۲

مراحل کارآفرینی

در این بخش قصد داریم مراحل ایجاد یک کسب و کار جدید را با هم مرور نماییم. یکی از نکته های مهم و اساسی در کارآفرینی این است که شما حتی می توانید برخی از این مراحل را از دیگران وام بگیرید. چطور؟ عرض می کنیم.

گام اول: بررسی نیازهای منطقه

شاید گاهی اوقات از خود بپرسید که چرا بسیاری از کارآفرینان در همان قدم های نخست شکست خورده و نمی توانند حتی مراحل کارآفرینی را به صورت کامل بپیمایند. اما همین ایده در منطقه ای دیگر پاسخ دهی بسیاری مناسبی از خود نشان می دهد.

نیازسنجی ساکنین منطقه می تواند در این امر تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. برای نیازسنجی یک محصول و یا یک خدمت در منطقه می توانید میزان عرضه و تقاضای آن را مورد ارزیابی قرار دهید.

گام دوم: ایده پردازی

حالا با نیاز سنجی می توانید سراغ ایده پردازی های خود بروید. ایده پردازی مسئله بسیار مهم و حیاتی در داشتن یک کارآفرینی موفق است. اما قرار دادن این گام در مرحله نخست می تواند معایبی برای شما به وجود آورد.

ایده هایی که قبلاً نمونه های آنها در منطقه موجود هستند، نیاز به قدرت زیادی در شروع کار خواهند داشتن تا تبدیل به یک رقیب بزرگ برای آنها شوند. از این رو می توانید بعد از نیاز سنجی ایده پردازی کنید؛ یا اینکه ایده های کاملا منحصر به فرد ارائه نمایید.

گام سوم: طراحی مدل تجاری

حالا نوبت به تجاری سازی ایده های شما می رسد. دقت کنید که هدف نهایی هر کسب و کاری کسب سود و درآمد است. از این رو کسب و کاری که قابلیت تجاری شدن را نداشته و سودآوری برای شما به دنبال نداشته باشد، یک کارآفرینی از قبل شکست خورده محسوب خواهد شد.

اگر نیاز به آموزش یا تأمین سرمایه داشته باشید، در این مرحله باید برای آن اقدام نمایید.

گام آخر: فراهم نمودن ادوات و ابزار مناسب

حالا نوبت به زیرسازی و فراهم نمودن شرایط مناسب است. در این مرحله باید وارد میدان شده و شروع به کار نمایید. اگر نیاز به افتتاح سایتی اینترنتی دارید، یا باید جایی را اجاره کنید، زمینی را شخم بزنید یا ادوات دیگری که نیاز خواهید داشت در این مرحله باید برای آنها اقدام نمایید.

کارآفرینی3

کارآفرینی۳

مزیت های کارآفرینی

  • برای افراد دیگری هم شغل ایجاد خواهید کرد.
  • خودتان مسئول مستقیم و رئیس خود هستید.
  • می تواند درآمدهای بسیار زیادی برای شما به دنبال داشته باشد.
  • موجب تولید محصول با کیفیت خواهد شد.
  • تولید ناخالص داخلی را افزایش خواهد داد.

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.