OHSAS 18001

آیا تا به حال عنوان استاندارد OHSAS را شنیده اید؟

استاندارد ۱۸۰۰۱ را استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی یا همان OHSAS می نامند.

OHSAS مخفف Occupational Health and safety Assessment series است. این استاندارد الزاماتی را برای سازمان ها ارائه می کند که می خواهند ایمنی کارکنانشان را بالاترین حد ممکن نگهدارند. این استاندارد الزاماتی را برای یک سیستم مدیریت به منظور توانا ساختن سازمان جهت کنترل ریسک ها و بهبود عملکرد خود مشخص می کند.

یکی از نکات جالب توجه این استاندارد شباهت بسیار زیاد از نظر متن و الزامات به استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ (برای مطالعه و دریافت استاندارد کلیک کنید) است و بجای الزامات محیط زیستی، الزامات ایمنی و بهداشت شغلی آورده شده است.

استاندارد ۱۸۰۰۱ توسط سازمان بین المللی ایزو تدوین نشده است و به همین سبب نباید از عبارت ایزو در کنار آن استفاده کرد،  این استاندارد را OHSAS 18001 می نامند. (مخفف  به معنی سری ارزیابی ایمنی و بهداشت حرفه ای)

 

مروری بر شکل گیری استاندارد OHSAS

  • با توجه به نبود استانداردی بین المللی در خصوص ایمنی و بهداشت شغلی در سال ۱۹۹۸ در کمیته ای با نظارت و رهبری انیستیتو استاندارد بریتانیا تشکیل شد.
  • این کمیته با همکاری شرکت های انگلیسی صادر کننده گواهی نامه های استاندارد، مشغول تدوین استانداردی در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی شدند.
  • اولین نسخه این استاندارد در سال ۱۹۹۹ارائه شد.
  • آخرین ویرایش این استاندارد در سال ۲۰۰۷ انجام شده است.
  • سازمان بین المللی ایزو در سال های اخیر کمبود این استاندارد را احساس کرده و  اقدام به تدوین این استاندارد نمود که با نام ایزو ۴۵۰۰۱ ارائه شده و در سازمان ها جاری می شود.

این استاندارد نیز مانند ایزو ۹۰۰۱ (برای مطالعه بیشتر پیرامون استاندارد ISO 9001:2015 کلیک کنید) و ایزو ۱۴۰۰۱ یک استاندارد عمومی بوده و تمام سازمان ها صرف نظر از اندازه، خدماتی و یا تولیدی بودن می توانند آنرا پیاده سازی نمایند و محیط کاری ایمنی را برای پرسنلشان ایجاد کنند.

 

هدف از OHSAS

هدف از این سیستم ایجاد یک استراتژی مدیریت موثر در سازمان ها برای کاهش ریسک مربوط به کارمندان است. سیاست سلامت شغلی و سیاست ایمنی را در بردارد. خطرات بالقوه برای کارمندان شرکت ها را شناسایی می کند و یک راه موثر برای تضمین ایمنی و سلامت کارکنان که اجازه می دهد بهترین متخصصان ماهر را جذب کرد. در حقیقت یک منشوری است که کمک می کند تا اقدام های لازم برای کاهش خطر که پیشگیری از بلایای احتمالی آینده است، توسعه دهد.

با معیارهای ارزیابی خطر، این امکان و فرصت پیش می آید تا سازمان ها نقاط ضعف در سیستم های تولید خود را شناسایی کنند، چراکه ممکن است که کارمندان در معرض خطر بالقوه باشند. از سوی دیگرموجب توسعه حفاظت از ریسک فراگیر و سیاست های بهداشت و ایمنی شغلی برای سازمان ها است. باید گفت از طریق ارزیابی ها و پیشگیری از خطرات احتمالی توسعه اتفاق می افتد که برای سازمان ها بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. قوانین سختگیرانه، توسعه سیاست های اقتصادی، مدیریت منابع انسانی و سایر اقدام ها برای تقویت، حفاظت و رفاه بهداشت و ایمنی شغلی مورد استفاده قرار می گیرد از این رو سازمان را قادر می سازد تا تمام خطرات مربوط به عملیات طبیعی و غیرطبیعی در کار را کنترل کرده و بهبود بخشد.

مزایای پیاده سازی OHSAS

در هر صورت OHSAS 18001 مزایای زیادی برای سازمان ها دربردارد. این استاندارد موجب می شود خطرات کاهش یابد. از آنجایی که موجب ایجاد محیط کاری سالم برای کارکنان ایجاد می کند بنابراین تصادف ها، بیماری ها و … را نیز کاهش می دهد.این استانداردروحیه کارکنان را ارتقا داده و اعتماد را نیز افزایش می دهد. مراقبت از سلامت و ایمنی شغلی پیشگیری از آسیب در محل کار یکی از مهمترین چالش های امروز است یکی از مزایای این کار شناخته شده است در میان کسب و کارهایی که اهمیت به ایمنی کارکنان و سلامت آنها می دهند چون می تواند ارتباطات بهتری با مشتریان داشته باشد. صرفه جویی در بردارد.

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.