استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ ISO استانداری بین المللی و تخصصی ویژه ی آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون می باشد که به احراز صلاحیت این آزمایشگاه ها می پردازد. استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ ISO الزامات کلی برای احراز صلاحیت انجام آزمون ها و یا کالیبراسیون و همچنین نمونه برداری را توس ط ازمایشگاه ها مشخص می سازد.

کاربرد استاندارد ایزو ISO 17025

استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ ISO چیست؟ استاندارد بین المللی ایزو ۱۷۰۲۵ ISO الزامات کلی برای احراز صلاحیت انجام آزمون ها و یا کالیبراسیون و همچنین نمونه برداری را مشخص می سازد. استاندارد بین المللی ISO 17025 ، روش های استاندارد و روش های غیر استاندارد و روش های توسعه یافته توسط آزمایشگاه که در اجرای آزمون و کالیبراسیون مورد استفاده قرار می گیرند را پوشش می دهد.

استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ ISO چیست؟راهنمایی های استاندارد بین المللی ایزو ISO 17025 برای همه سازمان های مجری آزمون و کالیبراسیون قابل استفاده می باشد. این استاندارد به عنوان مثال طرف اول، دوم و آزمایشگاه هایی که آزمون در آن ها تشکیل دهنده بخشی از گواهی محصول و بازرسی می باشد، را در بر می گیرد.

استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ چیست؟استاندارد ISO 17025 بین المللی فارغ از تعداد پرسنل سازمان یا گستره دامنه فعالیت های آزمون و یا کالیبراسیون، برای همه آزمایشگاه ها قابل کاربرد می باشد.

استاندارد بین المللی ISO 17025 برای استفاده توسط آزمایشگاه هایی که در حال ایجاد سیستم های کیفی، اجرایی و فنی برای فعالیت های خود می باشند توصیه می گردد.

لزوم توجه و پیاده سازی استاندارد ایزو ISO 17025

اگر آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون الزامات این استاندارد بین المللی را برآورده سازند. آنها یک سیستم کیفیت برای فعالیت های آزمون و کالیبراسیون خود بکار می گیر. که الزامات ایزو ۹۰۰۱ نیز برآورده است. این استاندارد بین المللی چندین الزام فنی را که با ایزو ۹۰۰۱ پوشش داده نمی شود را پوشش می دهد.

سیستم کیفیت آزمایشگاه ایزو ۱۷۰۲۵ ISO ، با هدف ایجاد یک سیستم مدیریتی مستقل و مبتنی بر کیفیت، طراحی و مستقر شده است. تا با بهره‌گیری از این استاندارد، آزمایشگاه بتواند خدمات خود را با بهترین کیفیت به مشتریان خود ارائه نماید. و همچنین کلیه فعالیت‌های مدیریتی، فنی و تخصصی خود را به بهترین نحو اداره نموده و با اخذ گواهینامه‌ها و اعتبارنامه‌های ملی یا بین‌المللی، صلاحیت و شایستگی خود را به گیرندگان خدمات و گروه‌های ذینفع اثبات نماید.

صدور گواهینامه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ ISO

گواهینامه های ایزو ۱۷۰۲۵ iso توسط مراجع CB به صورت non accredited امکان صدور  دارند و آزمایشگاه ها با پیاده سازی و ممیزی توسط یک نهاد ارزیاب خارجی certification body امکان ممیزی و دریافت گواهینامه مذکور را خواهند داشت. اما توصیه شده که این استاندارد توسط سازمانهای اعتبار بخشی (ACCREDITATION BODY) ممیزی و صادر گردد.

لذا با توجه به این مورد، سازمان اعتبار بخش حاضر در ایران (AB)، مرکز تایید صلاحیت موسسه استاندارد ایران (NACI) قادر به ممیزی و صدور گواهینامه ISO 17025 می باشد. اگرچه اجباری به دریافت گواهینامه مذکور نخواد بود.

ارتباط استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ ISO با سایر استاندارد ها

همیشه توصیه می گردد که همراه یا پیش از دریافت گواهینامه های تخصصی تر نظیر گواهینامه ایزو ۱۷۰۲۵ ISO که به احزار صلاحیت آزمایشگاه ها می پردازد اقدام به دریافت گواهینامه ی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ که پایه ای ترین و اصلی ترین استاندارد از سری استانداردهای بین المللی ایزو می باشد اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که آزمایشگاه های طبی و پزشکی در صورت تمایل به دریافت گواهینامه ایزو مرتبط با حیطه خود می بایست استاندارد ایزو ۱۵۱۸۹ ویژه آزمایشگاه های پزشکی را پیاده سازی و گواهینامه آن را دریافت نمایند. به آزمایشگاه های پزشکی و طبی نیز توصیه می گردد که حتما نسبت به دریافت گواهینامه ISO 9001 یا سیستم مدیریت یکپارچه IMS اقدام نمایند.

ایزو سیستم با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت آماده مشاوره و صدور گواهینامه ایزو ISO 17025 با تیمی مجرب و رزومه ای قابل استعلام می باشد.

اخذ ایزو ۱۷۰۲۵ – صدور ایزو ۱۷۰۲۵ – دریافت ایزو ۱۷۰۲۵

فرآیند بهبود پارسیان آماده ارایه خدمات مشاوره استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ ISO به شرکت ها و سازمان ها راستای  افزایش و بهبود فروش و بازاریابی و مدیریت بهره وری و مدیریت استانداردهای لازم مدیریتی و برندسازی مورد نیاز هر شرکت و سازمان می باشد. لذا در این خصوص حتما با ما مشورت و تماس حاصل نمایید.

1 دیدگاه برای “استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ ISO چیست”

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.