استاندارد IATF 16949

سیستم ها و استانداردهای مدیریتی در جهت افزایش بهره وری و کنترل کیفیت در ابعاد بسیار وسیعی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

معیارهای سیستم کنترل کیفیت QMS برای صنایع مختلف، تفاوت هایی با هم دارد و این تفاوت ها توسط سازمان استاندارد بین المللی برای بخش های در استانداردهای مختلفی مانند IATF 16949 تبیین شده تا از این طریق صنایع بتوانند بهترین عملکرد را در بازار برای خود و مشتریان خود رقم بزنند.

IATF 16949 نیز این استانداردها را برای صنعت خودروسازی در بر می گیرد که خودروسازان بزرگ دنیا پشتیبان این استاندارد می باشند. استفاده از چنین استانداردسازی هایی در صنعت خودرو چند مزیت بزرگ برای آنها خواهد داشت.

در وهله اول برندسازی آنها باقدرت بیشتری صورت خواهد پذیرفت. در درجه دوم هم با این فرایندها می توان مشتریان را همیشه راضی از کیفیت و ارائه خدمات نگه داشت.

 

بندها و دستورالعمل های IATF 16949 موارد مختلفی را در بر می گیرند که به کارگیری همه آنها در ابتدا نیاز به کسب دانش و مهارت لازم در این زمینه دارد.

هر چند دوره های آموزشی مختلفی هم برای پیاده سازی چنین سیتم های مدیریتی وجود دارد اما در این مقاله قصد داریم تا به صورت جزئی برخی از شرایط و مقررات مربوط به این استاندارد را با هم مرور کنیم.

IATF2

IATF2

 

استاندارد ایزو IATF 16949 چیست؟

استاندارد IATF 16949 که به استاندارد ایزو IATF 16949 نیز معروف است، مجموعه ای از دستورالعمل هایی است که به مدیران و خودرو سازها این امکان را می دهد تا بتوانند بهترین شرایط و کیفیت را برای تولید محصولات خود آن هم منطبق با نیازهای روز مشتریان و کاربران خود فراهم آورند.

نیازهای مشتریان در سرتاسر دنیا روز به روز در حال تغییر است و دیگر تولیدات گذشته نمی تواند پاسخگوی این نیازها باشد. از این رو حتی راضی بودن اکثریت کاربران شما از تولیدات، محصولات و خدمات شرکت شما همیشه پایدار و ثابت نبوده و ممکن است به مرور زمان دست خوش تغییراتی شود.

حال سوال اینجاست که شرکت ها چگونه باید خود را با نیازهای روز کاربران خود تطبیق داده و کیفیت لازم را برای آنها ایجاد کنند؟ پاسخ این سوال دقیقا مفهوم IATF 16949 می باشد.

این استاندارد با ارائه راهکارهایی برای حل این مشکل صنایع خودروسازی را در جهت کسب اکثریت رضایتمندی در هر شرایطی رو به جلو هدایت می نماید.

چگونگی ارتقاء مستمر کیفیت و نحوه پاسخگویی به نیازهای مشتریان دو اصلی است که استاندارد IATF 16949 برای ایجاد آنها پیش قدم شده است.  هیچ چیزی بالاتر از مشتری وجود ندارد.

این استاندارد پس از گذشت ۷ سال از مان معرفی آن در سال ۲۰۱۶ دوباره باز بینی شد و بر اساس شرایط روز صنایع خودروسازی تبیین گشته است.

در حال حاضر داشتن این استاندارد برای صنایع خودرو سازی این معنی را می دهد که آنها به گونه ای به کاربران خود این اطمینان را می دهند که در آینده به هیچ وجه کیفیت محصولات خود را پایین نیاورده و همیشه رو به جلو و پیشرفت حرکت خواهند کرد.

استاندارد IATF 16949 بر اساس اصول تبیین شده استاندارد ایزو ۹۰۰۱ که در سال ۲۰۱۵ نسخه آخر آن به روزرسانی شد، تبیین شده است و به نوعی این استاندارد را برای صنعت خودروسازی شخصی سازی می نماید.

IATF3

IATF3

 

IATF چیست؟

سازمان بزرگ IATF متشکل از ۹ شرکت بزرگ خودروسازی در جهان و ۵ برند تجاری مربوط به این صنعت در سال ۱۹۹۶ تاسیس شده و هدف این سازمان ارتقاء سطح کیفی تولیدات خودرو در جهان می باشد. ارائه این استاندارد از جابن این سازمان هم در این راستا صورت گرفته است. بی ام دبلیو آلمان، کرایسلر، گروه اتومبیل سازی فیات، کمپانی بزرگ فورد، جنرال موتور، گروه خودرو سازی پژو سیتروئن، رنو و فولکس واگن از جمله بزرگترین شرکت ها و اعضای این سازمان می باشند که برای تبیین استاندارد IATF 16949 با هم به توافق رسیده اند.

IATF1

IATF1

 

اهداف استاندارد IATF 16949

هر استانداردی در اصل خود به دنبال ایجاد کیفیت بهتر و بهره وری بالاتر برای شرکت ها و سازمان ها می باشد.

البته نحوه پیاده سازی اصول این استانداردها هم در این مهم نقش زیادی خواهد داشت. با این حال در صورتی که ایزو IATF 16949 به درستی تعریف و پیاده سازی شود، می تواند اهداف زیر را برای شرکت شما به دنبال داشته باشد:

  • افزایش قدرت برندسازی

با نین استانداری شما می توانید تبدیل به یک خودرو ساز نمونه شوید که محصولات خود را با استانداردهای به روز جهانی برای کاربران فراهم آورده اید.

  • بهبود مستمر و پایدار کیفیت

یکی از هدف های اصلی که هم استاندارد ایزو ۹۰۰۱ بر اصل آن تبیین شده و هم استاندارد IATF 16949 برای صنایع خودروسازی به دنبال خواهد داشت، افزایش کیفیت محصولات به صورت مستمر در طول زمان می باشد.

این روند در طول زمان باعث خواهد شد تا اطمینان و اعتماد کاربران نسبت به شغل و حرفه شما افزایش یافته و شما تبدیل به یک برند قابل اعتماد شوید.

 

  • توسعه سیستم مدیریت کیفیت

سیستم دیریت کیفیت در سازمان ها و شرکت ها همیشه با نقطه ضعف هایی همراه است. بزرگترین نقطه ضعف در بسیاری از سیستم ها عدم مشمولیت و جامع بودن آنها برای کل سازمان است.

استاندارد IATF 16949 این قابلیت را برای مدیران ایجاد خواهد کرد که با توسعه سیستم مدیریت کیفیت شرکت خود به بهره وری حداثکری دست یابند.

  • پیش رو بودن

IATF 16949 می توان شما را به عنوان یک تولید کننده پیش رو در صنعت معرفی نماید. منطبق بر نیازهای روز جامعه حرکت کردن می تواند هر شرکتی را یک قدم جلوتر از سایرین و  رقبا قرار دهد.

مشتری مداری نیاز اصلی تولید و صنایع مختلف است. مدیران باید بدانند که از دست دادن یک مشتری به منزله خارج شدن چندین مشتری بالقوه دیگر از سیستم بازاریابی شرکت شده و به دست آوردن یک مشتری هم سایرین را به این سیستم دعوت خواهد کرد. از این رو استانداردهای مدیریت کیفیت هم به دنبال راهکارهایی برای افزایش مشتری مداری برای شرکت ها هستند.

در این استانداردها این مشتری ها هستند که نظارت مستقیم به کیفیت محصولات داشته و رضایت آنها در اولویت کاری قرار می گیرد.

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.