طرح کسب و کار

طرح کسب و کار چیست و چه کاربردی دارد؟ طرح کسب و کار یا اصطلاح بیزینس پلن در واقع خلاصه ای از شرایط یک کسب و کار در همه بخش های آن می باشد. در این طرح کارآفرین همه مراحل و فرایندهای کسب و کار خود را از روز شروع تا زمان سوددهی و رسیدن به یک نقطه با ثبات برنامه ریزی می نماید. هر چند در اکثر موارد این طرح ها برای جلب نظر سرمایه گذار نوشته می شود اما هر کسب و کار موفقی نیاز به چنین برنامه ای دارد. بدون طرح کسب و کار شما محکوم به شکست خواهید بود. نوشتن این طراح مراحل و ضوابطی دارد که علاوه بر اینکه زوایای پنهان یک کسب و کار را برای شما مشخص می نماید، در صورتی که با رعایت استانداردهای نوشته شده باشد می توانند دید واضحی از آینده را نیز برای شما بازگو کند.

کاربرد نوشتن طرح کسب و کار

نوشتن طرح کسب و کار چند کاربرد عمده دارد. اولین و مهم ترین مزیت نوشتن آن، برای جلب نظر سرمایه گذار است. اگر طرحی دارید که برای شروع آن نیاز به سرمایه دارید و یا تسهیلاتی از بانک به شما تعلق خواهد گرفت، نوشتن این طرح اولین و مهم ترین قدم است. این طرح از بخش های مختلفی تشکیل می شود. هر بخش زا بیزینس پلن گویای قسمتی از فرایند کسب و کار شما است. بانک یا هر سرمایه گذار دیگر با دیدن این فرایندها می تواند دیدی نسبی از کار شما پیدا کرده و درباره آن تصمیم گیری نماید. از این رو برای جلب نظر سرمایه گذار هم که شده باید وقت کافی برای نوشتن آن بگذارید. در ادامه این مقاله قصد داریم مهم ترین قسمت های طرح کسب و کار را با هم مرور کنیم.

واقع بینانه عمل نمایید.

بسیاری از افراد در هنگام نوشتن طرح کسب و کار کاملاً آرمان گرایانه به تفصیل آن می پردازند. به یاد داشته باشید که اگر شما صاحب یک ایده هستید، سرمایه گذار نیز با سرمایه ای که دارد، هوش تجاری بالایی داشته و به راحتی می تواند با چند سؤال تمام محتویان چنین طرح هایی را نقش بر آب نماید. طرح کسب و کاری که می نویسید باید مشتمل بر واقعیت های روز جامعه بوده و به دور از غلو گزافه گویی بیشتر برای خود شما یک برنامه ریزی درست باشد. بدون این برنامه هر کسب و کاری رو به شکست خواهد داشت. از این رو حتی اگر برای وقت و انرژی خود ارزش قائل هستید، بهتر است در نوشتن آن کاملاً واقع بین بمانید.

طرح کسب و کار

طرح کسب و کار

ساختار را رعایت کنید.

برای نوشتن طرح کسب و کار یک ساختار مدون و فصل بندی شده وجود دارد که می توانید قالب های آن را در اینترنت بیابید. به خاطر داشته باشید که رعایت فصل بندی مشخص شده در این قالب ها الزامی است. کسی که تجربه بالایی در امر سرمایه گذاری در کسب و کارهای مختلف را دارد، با اولین نگاه به بیزینس پلنی که روی قالب نوشته نشده باشد، ادامه آن را مطالعه نخواهد نمود.

طرح مدیریتی کسب و کار

طرح مدیریتی کسب و کار معمولاً جزء آخرین بخش هایی است که در فصل بندی طرح کسب و کار به نگارش در می آید. اما جالب است که مهم ترین بخش برای سرمایه گذار همین فصل است. در واقع وی با نکاه به تعاریف و مشخصاتی که شما از کسب و کار خود در این بخش خواهید داشت، برای سرمایه گذاری در آن تصمیم خواهد گرفت. از این رو در نوشتن این بخش حتماً از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

استراتژی خود را مشخص کنید.

هر کسب و کاری برای کسب  سود طراحی می شود. اما برای رسیدن به سوددهی نیاز به یک استراتژی مدون و برنامه ریزی شده دارد. شرایط بسیار زیادی باید برای سودده بودن یک استراتژی سنجیده شود. استراتژی سوددهی شرکت باید از همان ابتدا محصولات و رقبا را ارزیابی نموده و با منطق و اصول برای تولید برنامه ریزی نماید.

آنالیز بازار

یکی دیگر از بخش هایی که در طرح کسب و کار خود باید به دقت به آن بپردازید، آنالیز دقیق بازار هدف است. اینکه محصول شما با چه قیمتی در بازار عرضه می شود، تقاضای لازم برای آن وجود دارد، رقبا در چه وضعیتی قرار دارند، شرایط لازم برای پیشرفت و افزایش تولید چه می باشند، روند چنین محصولاتی در گذشته به چه صورت رقم خورده است، تأمین مواد اولیه از کجا خواهد بود، هزینه های جاری شرکت به چه صورت می باشند، راه های کاهش قیمت تولید کدام ها می باشند و از این قبیل سوالات که بایستی همه آنها را در تحلیل بازار پاسخگو باشید.

طرح کسب و کار

طرح کسب و کار

طرح بازاریابی و فروش

یکی دیگر از بخش های مهمی که در طرح کسب و کار باید به آن بپردازید، بخش مربوط به بازاریابی و فروش محصولات و یا خدمتی است که برای آن اقدام می نمایید. امروز روش های بسیار پیشرفته ای برای بازاریابی ابداع شده اند که استفاده از آنها می تواند برای هر شرکتی شگفتی ساز باشد. استفاده از پتانسیل های لازم برای طرح بازاریابی مانند فضای مجازی، فروش مویرگی و سایر طرح ها حتماً بایستی در این بخش مورد بررسی قرار گیرند. دقت داشته باشید که اگر بررسی درستی برای طرح بازاریابی و فروش داشته باشید، در آینده می توانید زمان رسیدن به سوددهی و فروش مناسب محصول خود را چند برابر افزایش دهید.

پیش بینی تجهیزات مورد نیاز

هر کسب و کاری نیاز به تجهیزات مختص به خود را دارد. یکی از بخش های یکه باید در طرح کسب و کار خود به آن بپردازید، پیش بینی تجهیزات لازم خواهد بود. ماشین آلات، تجهیزات لازم برای دفتر کار، کارکنان، بخش های مختلف شرکت، نحوه ارسال سفارش و .. همگی از جمله این موارد هستند که باید آنها را از قبل بررسی نمایید.

در نهایت طرح مالی

طرح ریزی مالی یکی از سخت ترین قسمت هایی است که در نوشتن طرح کسب و کار باید به آن بپردازید. در این بخش شما برای چند سال آینده بایستی پیش بینی نسبی از آورده ا و میزان فروش و سرمایه های لازم داشته باشید. برای این کار البته می توانید از طرح مالی شرکت های مشابه استفاده نمایید.

 

1 دیدگاه برای “طرح کسب و کار”

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.