معرفی استاندارد ایزو ۱۰۰۰۱

راهنمای منشور رفتاری برای سازمان ها (استاندارد ایزو ۱۰۰۰۱)

امروزه یکی از نکات بسیار مهم برای تمامی سازمان ها، حفظ سطح بالایی از رضایت مشتری است که می تواند به عنوان یک چالش اساسی مطرح شود. یک راه برای روبرو شدن با این چالش تقریر و استفاده از منشور رضایت مشتری مطابق با استاندارد ISO 10001 است.

منشور رضایت مشتری شامل کلیه تعهداتی مرتبطی است که مواردی مانند تحویل محصول (شامل نحوه تحویل محصول، بسته بندی و تمامی موارد مرتبط)، برگشتی های محصول، نحوه عمل در خصوص اطلاعات شخصی مشتریان مواردی در خصوص اوصاف خاصی از یک محصول یا عملکرد آن را مطرح می کند. منشور رضایت مشتری می تواند یکی از نکات مثبت در نحوه برخورد با مشتریان و همچنین شکایات مشتری را ارائه کند که شامل موارد زیر بوده اما محدود به آنها نمی باشد.

  1. حل و فصل اختلافات برون سازمانی.
  2. پیشگیری از شکایات مشتریان و یا سایر طرف های ذینفع
  3. رسیدگی به شکایت های درون سازمانی و مشکلات داخلی و همچنین سایر مسائل مشابه
  4. بررسی وضعیت رضایت مشتریان

این استاندارد ملی ( استاندارد ایزو ۱۰۰۰۱) برای کمک به سازمان در تعیین اینکه تمهیدات منشور در خصوص رضایت مشتریان سازمان بر اساس نیازها کافی بوده و اینکه رضایت مشتری در منشور دقیق و مناسب بیان شده است، راهنمایی را فراهم کرده است. به طور کلی استفاده از این استاندارد استاندارد ایزو ۱۰۰۰۱ می تواند:

– روش های منصفانه معامله را در سازمان ایجاد کند که در پی آن اعتماد مشتری افزایش می یابد.

– درک مشتری را از آنچه که می شود از سازمان در مورد محصولاتش با مشتری انتظار داشت را بهبود می دهد.

– نیاز به مقررات جدید برای جهت دادن به رفتار سازمان در مورد مشتریاش را بالقوه کاهش می دهد.

این استاندارد ملی استاندارد ایزو ۱۰۰۰۱ با استانداردهای ایران – ایزو ۱۰۰۰۲ و ایزو ۱۰۰۰۳ سازگار است. این سه استاندارد را میتوان به طور مستقل یا در پیوست با یکدیگر استفاده کرد. این استاندارد ملی، استاندارد ایران ایزو ۱۰۰۰۲ و استاندارد ایزو ۱۰۰۰۳ وقتیکه با هم استفاده شوند، میتوانند قسمتی از چارچوبی وسیع تر و منسجم برای بالا بردن رضایت مشتری از طریق منشور، رسیدگی به شکایات و حل و فصل اختلافات باشند.

شركت فرايند بهبود پارسيان با اتكاء به تجربه ۱۵ ساله خود در زمينه مشاوره و آموزش سیستم‌های مديريتي و استاندارد ایزو ۱۰۰۰۱ و ساير خدمات مرتبط با استفاده از دانش و تجربه متخصصان و اساتيد دانشگاهي فعاليت می‌نماید. اين شركت با اجراي بيش از ۵۰۰ پروژه اجرايي در سازمان‌های ايراني و برگزاري بیش از ۱۰۰۰ دوره‌ای آموزشي مختلف، همكاري خود با گروهي از مشاوران بین‌المللی و اساتید دانشگاهی از سال ۱۳۸۳ شروع نموده است.

جهت دریافت مشاوره در این حوزه با ماتماس بگیرید.

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.