تولید ناب

شما به عنوان یک شرکت تولید کننده از زمان آغاز مسیر تولید تا رساندن آن به محصول نهایی و دست مشتری، علاوه بر هزینه های رایج چقدر هزینه پرتی دارید؟ آیا روشی برای از بین بردن این هزینه ها در مسر تولید وجود ندارد؟ آشنایی با مفهوم تولید ناب می تواند راهکارهای لازم برای چنین مواردی را در اختیار شما قرار دهد.

تولید ناب روشی است که در آن قرار است شما بهینه ترین مسیر را برای تولید محصول خود پیموده و با کمترین اتلاف هزینه و انرژی کیفیت لازم را در آن فراهم آورید.

روش ها و اصولی نیز برای تولید ناب برشمرده اند که در ادامه مقاله

به آنها خواهیم پرداخت. آشنایی با چنین مفهوم هایی برای مدیران کسب و کارها مثل یک برگ برنده در بازار رقابتی امروز جامعه ما است. همین نکته های کوچک در نهایت می توانند شما را به عنوان یک برند سطح بالاتر معرفی نموده و تولیدات شما را در رأس بازار قرار دهند.

تولید ناب چیست؟

 

تولید ناب پروسه ای است که در آن شرکت ها برای تولید و ارائه یک محصول به دست مشتری در هر زمینه ای کمترین اتلاف را دارند. چه از نظر هزینه و چه از نظر زمان و تعداد افراد درگیر با این تولید در روش های تولید ناب شما بایستی به بهینه ترین حالت ممکن برسید.

کمتر کردن زمان لازم برای ارائه یک محصول به دست مشتری می تواند حتی ارزش تولید شما را نیز چند برابر نماید. در واقع نه فقط محصولات تولیدی بلکه هر چیزی در جهان به نسبت وقتی که برای آن گذاشته می شود ارزش گذاری می شود. حذف کردن فرایندهای اضافی و بی مورد در تولید تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که همه بخش های تولید در تعامل با یکدیگر و به صورت یکپارچه عمل نمایند.

به کار گیری روش های تولید ناب البته با موانعی نیز روبرو است. ایجاد یکپارچه سازی در یک سازمان تولیدی بزرگ به این راحتی ها نخواهد بود. مدیریت سازمان می بایست کل بخش های تولید را به صورت یک بخش یکپارچه مشاهده نموده و از این طریق قسمت های اضافی آن را حذف نماید. مسیر را کوتاه تر کرده و هزینه ها را نیز از این طریق کاهش دهد.

پیدایش تولید ناب در جهان

ژاپنی های با پشتکر و هدف گرا مبدع اصلی تولید ناب در جهان می باشند. در سال های پآیانی جنگ جهانی دوم بود که ژاپن از نظر اقتصادی با عقب ماندگی های زیادی روبرو شده بود. آنها یک رقیب بزرگ به نام آمریکا را نیز در پیش روی خود داشتند که در بسیاری از صنایع با وجود تولیدات آمریکایی فرصتی برای عرضه محصولات خود نمی دیدند.

اما مدیر وقت تویوتا آقای تائیچی اهنو با اختراع مدل تولید ناب گامی بلند در اقتصاد ژاپن برداشت. در آن زمان موانع بسیار زیادی مخصوصاً برای بخش تولید خودرو در ژاپن وجود داشت. آنها همچنان در روش های قدیمی و سنتی خود غرق بودند و گذر از این عرصه نیاز به یک بازنگری کلی در روند تولید داشت.

 

سرمایه کافی برای خرید وسایل و ماشین آلات در دست نبود. فرهنگ این کشور تعویض کارگران را امری نکوهیده می پنداشت. به دلیل شرایط اقتصادی کشور نیازهای مردم تغییر کرده بود. تولید انبوه خودرو نیز با محدودیت های خیلی زیادی روبرو بود.

نیاز به خطر تولید های بیشتر با دستگاه های بیشتر و گران بودن همه این دستگاه ها از این جمله بودند. اما آقای اهنو برنامه ای برای گذر از این محدودیت ها در ذهن داشت که با پیاده سازی آن اقدام به ابداع روش تولید ناب در جهان کرد. وی با حذف بسیاری از قسمت های بخش تولید انبوه، زمان و هزینه تولید را به شدت کاهش داد. از این طریق آنها می توانستند در زمان بسیار کمتری اقدام به تولید نموده و تمام مراحل تولید اعم از عیب یابی، رفع نواقص، زمان لازم و هزینه لازم و حتی دستگاه های مورد نیاز نیز کاهش پیدا کردند. این ایده در نهایت منجر به ایجاد مفهوم تولید ناب در جهان شد که بعدها در آمریکا و سایر کشورها نیز به کار گرفته شد.

ملزومات تولید ناب

برای ایجاد تولید ناب و مفهوم پذیری آن نیاز به رعایت اصولی خواهید داشت. در واقع جمع بندی این اصول و قواعد است که می تواند چنین تولیدی برای شما رقم بزند. در غیر این صورت شما تنها نامی از تولید ناب را در شرکت و کارخانه خود خواهید داشت.

  • حذف کردن اتلاف

اتلاف در صنعت یک مفهوم کاملاً شناخته شده است. اتلاف در همه بخش ها زمان، هزینه، دستمزد و هر چیز دیگری مربوط به تولید معنی می پذیرد. برای تولید ناب تا حد ممکن همه این اتلاف ها باید حذف شوند.

  • به حداقل رساندن موجودی تولید

با وجود تولید ناب شما دیگر نیازی به انبارداری در سطح وسیع نخواهید داشت. برخلاف چیزی که در بسیاری از کارخانجات ما ایرانی ها رواج دارد، تولید ناب هیچ نیازی به انبارداری محصولات نداشته و با کمتر کردن زمان تولید در مدت زمانی کوتاه محصولات را به دست مشتری می رساند.

  • ایجاد تقاضا با استفاده از همگون سازی تولید با نیازهای مردم
  • رعایت خواسته های مشتریان در تولید
  • تخصصی تر کردن کارکنان تولید با آموزش و استخدام نیروهای متخصص
  • همکاری نزدیک با تامین کننده ها

 

 

اهداف تولید ناب

اما قرار است در تولید ناب چه اهدافی را دنبال کنیم؟ تولید ناب بایستی برخی از پارامترهای تولیدی شرکت شما را تحت تاثیر قرار دهد. بدون این معیارها تولید ناب شکل نخواهد گرفت. این نتایج می تواند هر کسب و کاری را رونق داده و آن را به چند سطح بالاتر ارتقا دهد. نتیجه های مورد انتظار در تولید ناب موارد زیر می باشند:

  • حذف خطاها و اتلاف ها

این اولین و مهم ترین نتیجه ای است که در تولید ناب انتظار آن را خواهیم داشت. بدون حاصل شدن این نتیجه هیچ اتفاقی در روند تولید شرکت شما رخ نخواهد داد.

  • کاهش زمان تولید
  • کاهش تعداد بخش های تولید
  • افزایش بهره وری در سازمان
  • بهینه سازی فضاهای مورد استفاده و تجهیزات لازم برای تولید
  • افزایش تولید در مدت زمان مشخص نسبت به قبل
  • بدون نیاز به انبارداری در سطح وسیع

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.