ISO 45001

در مطالب قبلی پیرامون استاندارد OHSAS 180001 بحث کردیم .با توجه به اینکه چنین استانداردی در ایزو وجود نداشت، در ماه مارس سال ۲۰۱۸،  ISO 450001 در قالب استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی انتشار یافت و در اختیار عموم قرار گرفت.

 

قبل از انتشار این نسخه از استاندارد، استاندارد سیستم مدیریت ایمنی بهداشت شغلی در قالب استاندارد OHSAS 18001 در سازمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به اینکه سازمان ها علاوه بر استقبال، نیاز شدیدی به این استاندارد داشتند، سازمان ISO ، کار تدوین استاندارد ISO 45001را در سال ۲۰۱۳ میلادی شروع کرد و نسخه نهایی استاندارد ISO 45001 در مارس ۲۰۱۸ منتشر شده است.

در رابطه با تاریخچه کلی استاندارد قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی و انتشار اولین نسخه از OHSAS سازمان‌ها، استاندارد ملی ایمنی و بهداشت سلامتی را رعایت می‌کردند که مطابق با شرایط هر کشور نگارش و تدوین می شد. در سال ۱۹۹۹ – ۲۰۰۰ گروه پروژه OHSAS با محوریت BSI ، سری OHSAS 18000 با دو مشخصات شامل الزامات سیستم مدیریت ایمنی ، بهداشت شغلی OHSAS 18001 و راهنمای کاربردی استقرار آن در قالب OHSAS 18002 را منتشر کردند که بسیار مورد استقبال سازمانها قرار گرفت.

بر طبق آمار ارائه شده توسط سازمان های مسئول، در سال ۲۰۰۵ ، حدود ۱۴۰۰۰ سازمان در ۷۵ کشور از استاندارد OHSAS 18001 استفاده کرده و طبق آن شرایط سازمان خود را تغییر دادند. در سال ۲۰۰۷ استاندارد OHSAS 18001 به‌ روزآوری شد و این استاندارد با استانداردهای مدیریتی ازجمله ایزو ۱۴۰۰۱ سازگارتر گردید.

استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ با عنوان ایمنی و بهداشت شغلی، به همه سازمان‌ها کمک می‌کند تا ایمنی و بهداشت کارکنانشان را با کاهش ریسک و ایجاد شرایط کاری بهتر، ارتقا و بهبود بخشند. با توجه به اینکه نگارش این استاندارد بعد از آخرین بازنگری ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ بوده است (برای مطالعه و دریافت این استاندارد کلیک کنید) استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ ، مطابق ساختار جدید استانداردهای مدیریت کیفیت از ساختار ده بندی تشکیل‌ شده است. حوادث و بیماری‌های مربوط به کار، بار سنگینی بر دوش سازمان‌ها می‌باشد. بر اساس آخرین آمار سازمان بین‌المللی کار، متاسفانه هر روز بیش از ۶۵۵۰ نفر در حوادث ناشی از کار و یا برخی بیماری های ناشی از آن در جهان فوت می شوند که این مقدار حدودا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سال می باشد. رقمی که باید توجه ما را به عنوان یک مدیر به خود جلب کند. همانطوری که اشاره شد، تدوین این استاندارد در ۲۰۱۳ توسط کمیته ISO/PC 283 شروع شد که با توجه به سوابق BSI در نگارش نمونه قبلی این استاندارد، هدایت آن را BSI بر عهده دارد.

مروری بر تغییرات ISO 45001 نسبت به OHSAS 18001

تغییرات استاندارد ISO 45001 نسبت به OHSAS را می توان به دو دسته تغییرات مفاهیم و تغییرات اصطلاحات تقسیم بندی کرد. اصلی ترین تغییرات در ادامه به شرح زیر رده بندی شده اند. باید توجه کرد موارد ذکر شده اصلی ترین تغییرات بوده اما محدود به آنها نمی باشد.

مفاهیم استاندارد ISO 45001

محیط سازمان : درک  تمامی محرک‌های درونی و بیرونی

پشتیبانی در سازمان: شایستگی، ارتباطات و دیگر اقدامات ضروری

رهبری: نشان دادن تعهدات و همچنین نقش رهبری در سازمان

بهبود: عدم انطباق و اقدام اصلاحی، بهبود مستمر

 

اصطلاحات استاندارد ISO 45001

پذیرش تعهدات: جایگزین قوانین و سایر الزامات

ریسک: اثر بر عدم قطعیت

اطلاعات مستند شده: کنترل مدارک و سوابق

اقدام اصلاحی: حذف اقدام پیشگیرانه

 

در چه سازمان هایی می توان از ISO 45001  استفاده کرد؟

این استاندارد را می‌تواند در تمامی سازمانها استقرار داد و هیچ محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. پیاده سازی این استاندارد می تواند برای یک سازمان منافع زیر را در بر داشته باشد.

– ایجاد و استقرار سیستم مدیریت ایمنی بهداشت شغلی بین المللی به منظور کاهش یا به حداقل رساندن خطرات کارکنان و سایر ذینفعان.

– حفظ و بهبود مداوم عملکرد ایمنی و بهداشت شغلی.

– نگهداشتن تمام عملیات در مسیر سیاست‌های ایمنی و بهداشت شغلی

 

دیدگاه خود را بنویسید

رایانامه شما منتشر نخواهد شد. لطفا فیلد های ضروری را پر کنید.